Karty na arenę – neutralne podstawowe

Witaj w pierwszej części Rankingów Areny Trump’a! Poradniki te pochodzą z serwisu LiquidHearth, a ich autorem jest słynny Trump – jeden z najbardziej znanych i cenionych graczy Hearthstone obecnie. Prowadzi swoje streamy praktycznie każdego dnia i zawsze są one pełne cennych porad.

Poradnik Areny jest troszkę długi, jest tu wiele kart i n początku może być trudno to wszystko ogarnąć. Dlatego polecamy na początku zapoznanie się z świetnymi i dobrymi kartami z kartami poniżej oraz z tragicznymi.  Bardzo często będziesz widział do wyboru dwie tragiczne karty i trzecią, która nie wiesz, z której jest kategorii – wtedy już będziesz wiedział, że jest ona najlepszym wyborem w tej sytuacji. Zdecydowanie ograniczy to ilość kart do zapamiętania. Z czasem spokojnie nauczysz się wszystkich kart, warto mieć ten poradnik otworzony w tle w trakcie wybierania kart na arenie.

W poradniku tym znajdziesz instrukcje czym kierować się przy wyborze danych kart na arenie. Podamy Ci spis kart wg. ich przydatności i tego czy warto je wybierać. To jest pierwsza część, w której zajmiemy się kartami neutralnymi pospolitymi, każda karta trafia do jednej z sześciu grup przydatności na arenie:

  • Najlepsze: Zawsze fantastyczne, zawsze najlepsza karta do wybrania, chyba, że Twoja krzywa manny jest bardzo zła w danym zakresie. Zwróć uwagę, że nie ma żadnych kart „najlepszych” w pierwszej części tego poradnika. Spotkasz je dopiero gdy będziemy mówić o kartach rzadkich i specyficznych dla danej klasy.
  • Świetne: Liczba kart jakie posiadasz z tej grupy świadczy o tym jak dobra jest Twoja talia.
  • Dobre: Przeważnie dobre i ogólnie niezłe karty, nimi chcesz dopełniać swoją talię
  • Średnie: Będziesz miał kilka takich i są one w miarę.
  • Kiepskie: Jedynym powodem, dla którego miałbyś mieć jakąkolwiek kiepską kartę z tej grupy jest to że albo wybrałeś ją spomiędzy innych kiepskich lub tragicznych kart. Warto zapamiętać, że nigdy nie jest opłacalne branie kiepskiej karty zamiast lepszej z powodu krzywej many.
  • Tragiczne: Nigdy ich nie wybieraj, chyba że będziesz zmuszony. Są chwile gdy będziesz musiał wybierać między tymi tragicznymi kartami, takie jest życie – wybieraj i idź dalej.

Dodatkowo będziemy patrzyli na karty przez pryzmat znanego ze świata Magic: The Gathering Vanilla Test. Venilla test porównuje życie i atak stronników w stosunku do kosztu ich many nie biorąc pod uwagę żadnych dodatkowych efektów. W skrócie jest to podejście „okej jakby ta karta nie miała żadnego tekstu to jaką ma wartość?”. Idealne statystyki vanilla testu dla danych kosztów many to:

  • Jeden many: 1/2 lub 2/1
  • Dwa many: 3/2 lub 2/3
  • Trzy many: 3/3
  • Cztery many: 4/4
  • Pięć many: 5/5
  • Sześć many: 6/6
  • Siedem many: 7/7

Kilka wyjaśnień:

  • Karty są oceniane „w próżni” w kontekście jakby były pierwszą kartą, którą wybierasz na Arenie. Przy 20 kartach te oceny powinny się zmieniać dla Ciebie bo wiesz już wtedy mniej więcej jaką talię będziesz miał i jakie są jej siły i słabości. Bądź elastyczny.
  • Poradnik jest aktualny obecnie i wszystkie patche zostały wzięte pod uwagę.
  • Ten dokument będzie zmieniał się z czasem tak jak sam Trump bedzie zmieniał ocenę stronników na arenie.

Świetne karty na Arenę

To są jedne z najlepszych kart, zwykle nie będziesz miał się co zastanawiać gdy zobaczysz jedną z tych kart.

hearthstone yeti z zimnych wichrów1. Yeti z Zimnych Wichrów | Chillwind Yeti

Oto jest, niszczyciel testu Vanilli. Yeti z Zimnych Wichrów bierze nasze optymistyczne założenia i daje nam mały bonus. Biorąc pod uwagę jego rozmiar spodziewałbyś się, że Yeti będzie miał jakieś minusy, tymczasem opis jego karty jest pusty, uznajmy to za błogosławieństwo. W praktycznie każdej grze między turami trzecią, a szóstą będzie on największym zagrożeniem na planszy. Ponadto jego statystyki są zwiększone w stronę życia, co sprawia, że w większości gier zostanie on wymieniony za dwie karty, które będą musiały go zaatakować. Ostatecznie jego koszt 4 punktów many sprawia, że będziesz mógł go zagrać w każdej rozgrywce, w której go wyciągniesz.

 

hearthstone krasnolud z czarnorytnych2. Krasnolud z Czarnorytnych | Dark Iron Dwarf

Przed aktualizacją był na pierwszym miejscu, jednak ostatnie osłabienie jego zepchnęło go na drugą pozycję. Krasnolud ma w sobie wiele z tego na co będziemy zwracali uwagę przy ocenie kart. Może być postawiony w każdej grze za koszt 4 pkt many. Koszt ten jest też idealny dla takiej karty z uwagi na to, że nigdy nie przegrasz do tego czasu, w związku z tym zawsze wyciągniesz pożytek z jego okrzyku bojowego. Bardziej kosztowne karty mogą być potężniejsze od tej czwórki, ale jeśli jesteś w plecy to możesz od nich za wiele wymagać. Tymczasem stronnik za 3 many zawsze wpasuje się na planszę.

Jego okrzyk bojowy jest także niesamowity i natychmiastowy. Jeśli jesteś z tyłu, a przeciwnik Ci ucieka albo macie równe szanse, w turze w której go zagrasz jeden z Twoich stronników wymieni się w górę (tzn. pokona silniejszego przeciwnika). Ważnym czynnikiem jego bonusu +2 jest to jak pozycjonuje się on w meta grze. Ten efekt ma idealny rozmiar do tego aby Twoi stronnicy 3/2 byli w stanie wymienić się za Yeti lub Tarczowych z Sen’jinu – innymi bardzo popularnymi czwórkami w grze. Jeśli już jesteś do przodu w grze pozwoli Ci on niszczyć przeciwnika nawet szybciej. Przyznanie stronnikowi tymczasowego bonusu +2 ataku jest wielkim plusem – szczególnie we wczesnej grze – jego test Vanilli sugeruje, że powinien mieć nieco niższe staty dla czwórki. A jednak otrzymujemy jedną z największych czwórek w grze. Krasnolud z Czarnorytnych ma wszystko czego oczekujemy od stronnika na Arenie – ma odpowiedni koszt, ma natychmiastowy wpływ na planszę, a jego życie i atak są lepsze niż powinny być.

 

hearthstone golem zbożowy3. Golem zbożowy | Harvest Golem

Staty 2/3 za trzy many są niskim wynikiem na Vanilla teście więc oczekujemy jakiejś pomocy – jego plusy przeważają szalę i sprawiają, że jest całkiem dobry. Golem zbożowy nie jest tak dobry jak poprzednich dwóch stronników, nie zawsze będzie gwarantował wymianę 2 za 1, ale przeważnie zmusi przeciwnika do wydania większej ilości many na poradzenie sobie z nim niż Twoje 3 many, które zużyłeś żeby go postawić. W zasadzie można popatrzeć na Golema w kontekście statów 4/4, które dostarcza finalnie, to całkiem dobry interes nawet jeśli są one podzielone. Golem zbożowy jest na trzecim miejscu bo ma bardzo duży potencjał aby wymieniać się 2 za 1, nawet jeśli nie da wyciągnąć się z niego pełni wartości to i tak jest upierdliwym stronnikiem do poradzenia sobie.

 

hearthstone kapłanka straceńczego słońca4. Kapłanka Straceńczego Słońca | Shattered Sun Cleric

Krasnolud z Czarnorytnych jest tak dobry, że nawet jego młodsza siostra – Kapłanka Straceńczego Słońca jest jednym z pięciu topowych stronników. Test Vanilli wskazuje że powinniśmy oczekiwać nieco więcej od stronnika za 3 many niż staty 3/2 – odpowiedniejsze dla stronnika za 2 many – jednak Kapłanka nadrabia i to mocno. Można pomyśleć o tej karcie jak o kosztującej 3 many ze statami 4/3 bo to jest w końcu to co wnosi ona na stół, lecz byłoby to zbyt duże uproszczenie. Nie tylko +1/+1 ma natychmiastowy wpływ z uwagi, że polepszony stronnik przeważnie może od razu zaatakować, ale te staty bardzo często zmienią zdeklasowanego stronnika w bardzo ważnego ponownie. To jest prawdziwa korzyść Kapłanki, w dodatku do własnego istotnego znaczenia daje ona innemu mniej istotnemu stronnikowi wiele wartości. Bonus +1/+1 jest olbrzymi na początku gry, a w późniejszym etapie polepsza słabszych stronników wyciągniętych później.

 

hearthstone żracy bagienny szlam5. Żrący bagienny szlam | Acidic Swamp Ooze

Przy Kapłance Straceńczego Słońca powiedzieliśmy, że 3/2 to staty jakich oczekujemy od stronnika za 2 many, gdyby Żrący bagienny szlam nie miał żadnego dodatkowego tekstu byłby grywalny w większości talii. Jednak Szlam daje nam wielkie potencjał wymiany karty za kartę gdy tylko zostanie zagrany. Owszem jest ślepakiem przeciwko niektórym klasom, ale patrząc na test Vanilli jesteśmy w stanie się z tym pogodzić. Jakkolwiek kiedy nie jest ślepakiem jego wartość rośnie diametralnie. Natychmiastowa wymiana za kartę przeciwnika jest już dobrym efektem, dodając do tego zniszczenie broni – jeszcze lepszym. Zniszczenie broni jest nawet lepsze niż zabicie stronnika ponieważ bronie mają potencjał do zadania większych obrażeń niż stronnicy w dłuższym czasie. Broń 2/3 zabije więcej niż stronnik 2/3. Żrący bagienny szlam jest okej gdy jest ślepakiem i staje się niesamowity gdy jego okrzyk bojowy wchodzi do gry gwarantując mu piąte miejsce.

 

hearthstone rycerz srebrnej dłoni6. Rycerz Srebrnej Dłoni | Silver Hand Knight

Mówiliśmy, że nazwanie Kapłanki Straceńczego Słońca 4/3 za 3 to trochę za mało, jednak Rycerz Srebrnej Dłoni może być spokojnie nazwany 6/6 za 5 – co sprawia, że jest jednym z największych stronników za 5 many. Oczywiście nie jest dosłownie 6/6, ale podzielenie jego ataku i życia ma swoje plusy i minusy, które mniej więcej się równoważą. Plusem dwóch stronników jest trudność z zabiciem ich pojedynczym czarem usuwającym oraz mogą oni atakować różne cele. Minusem jednak jest to, że są mniej straszni do atakowania i bardziej podatni na czary usuwające kilku stronników jak Rozpłatanie | Celeve wojownika czy Rozwidlona Błyskawica | Forked Lightning szamana. Ostatnim głosem przeciwko Rycerzowi jest to, że kosztuje 5 many. Jest wystarczająco silny jak na swój koszt, przez co jest wartościowy, jakkolwiek jeśli będzie on Twoim pierwszym większym stronnikiem w danej rozgrywce, to do czasu gdy nadejdzie 5 tura będziesz już z tyłu.

 

hearthstone zbir spółki gitgeszeft7. Zbir spółki Gitgeszeft | Venture Co. Mercenary

Nastał moment, w którym widzimy ciemną stronę testu Vanilli: 5 many za 7/6 powinno być zbyt dobre aby było prawdziwe i tak jest. Minus Zbira spółki Gitgeszeft jest bardzo poważnym problemem. Gdy już to mamy za sobą jednak jest on wystarczająco dużym stronnikiem żeby wymienić się za dwóch mniejszych lub jednego dużo większego od siebie. Jest na tyle groźny na planszy, że Twój przeciwnik będzie musiał sobie z nim poradzić. Koniec końców Zbir spółki Gitgeszeft nadrabia za swój minus przez wypchanie Cię przed Twojego przeciwnika czy to w kontekście kart czy efektywności many. W następnej turze po jego zagraniu możesz zadać cios i narzucić ładne tempo przeciwnikowi, a jeśli uda Ci się uderzyć nim więcej niż raz to jest w jeszcze lepszym miejscu. Największa słabość Zbira to gra przeciwko Paladynowi, którego Rozjemca Aldorów | Aldor Peacekeeper (3 many, 3/3, zmień atak stronnika na 1) może zrujnować Ci dzień, na szczęście Rozjemca Aldorów jest rzadką kartą, której nie zobaczysz za wiele na arenie.

 

hearthstone szkarłatny krzyżowiec8. Szkarłatny Krzyżowiec | Scarlet Crusader

Normalnie 3 many za 3/1 jest absolutnie nie do użycia, nie tylko ma minus jedynego punktu życia, nie jest wystarczająco silny za 3 many. Na szczęście dla Szkarłatnego Krzyżowca Boska Tarcza | Divine Shield jest bardzo potężną umiejętnością defensywną. Z trzema ataku i w zasadzie dwoma życiami Krzyżowiec jest zwykle w stanie wymieniać się przynajmniej za jedną z kart Twojego przeciwnika. Nawet w jednym z najgorszych scenariuszy gdy ginie przez dwa ciosy mocy bohatera daje Ci dobrą wymianę w kontekście tempa i many. Zapamiętaj jednak, że jest szczególnie słaba przeciwko Słowo cienia: Ból | Shadow Word: Pain i Wstrząs ziemi | Earth Shock.

 

hearthstone ogr z głazograbych9. Ogr z Głazograbych | Boulderfist Ogre

Może i opis Ogra z Głazograbych wydaje się pusty, ale jest tam ukryte niewidzialne słowo „wielki”. Podobnie jak Yeti z Zimnych Wichrów „wielki” nie jest zdolnością, która powinna być ignorowana. W przeciwieństwie jednak do Yetiego, Ogr z kosztem many 6 nie gwarantuje, że użyjesz go w każdej rozgrywce i musi się na coś przydać jeśli przegrywasz. W Vanilla test Ogr jest mocno do przodu nawet przy koszcie 6 gdzie możemy spotkać wielkich stronników prawie gwarantuje wymianę 2 za 1 jeśli możesz go postawić. Poza kosztem many Ogr z Głazograbych ustawiony jest niżej niż Yeti bo jest bardziej podatny na twarde czary usuwające takie jak Słowo cienia: Śmierć | Shadow Word: Death.

 

hearthstone gnomka wynalazca10. Gnomka wynalazca | Gnomish Inventor

Gnomka wynalazca jest interesującym przypadkiem ponieważ stronnik za 4 many z statami 2/4 nie jest ekscytujący, ale słowa „dobierz kartę” są wszystkim co każdy gracz karcianek chce zobaczyć. Wymiana jaka jest tutaj dokonywana gdy za grasz Gnomkę to tempo przewagi kart. Stosunkowo mały rozmiar tego stronnika sprawia, że przeważnie będziesz w gorszej sytuacji na planszy, ale jego umiejętność nagradza Cię w przejściu do później gry. Gnomka wynalazca ostatecznie jest wysoko poza kiepskim wynikiem testu Vanilli, 2 ataku przeważnie zabije coś na planszy. Przeważnie zabije rannego stronnika, a na późniejszym etapie gry jest wielka szansa że zagrasz Gnomkę i jeszcze kartę, którą wyciągniesz dzięki niej.

 

hearthstone widzący z kręgu ziemi11. Widzący z Kręgu Ziemi | Earthen Ring Farseer

Trzy many za 3/3 to okej w teście Vanilli, nawet jeśli jest to trochę ze słabej strony. Możliwość wyleczenia stronnika, który już zaatakował jest bardzo wartościowe i dochodzi do już akceptowalnych statystyk Widzącego. Może nie jest to najbardziej efektowny Okrzyk Bojowy jak ten Krasnoluda z Czarnorytnych, ale Widzący z Kręgu Ziemi daje Ci efektywnie +0/+3 dla stronnika, jeśli jesteś odpowiednio przygotowany aby skorzystać z tej zdolności. Widzący jest niżej w rankingu niż Krasnolud z Czarnorytnych z uwagi, że atak jest bardziej przydatny niż zdrowie w większości wypadków.

 

hearthstone tarczowy z sen'jinu12. Tarczowy z Sen’Jinu | Sen’jin Shieldmasta

Tarczowy z Sen’Jinu jest rozsądnego rozmiaru w porównaniu z kosztem, taka sama suma jak w przypadku Krasnoluda z Czarnorytnych i tylko o punkt mniej niż Yeti z Zimnych Wichrów. Oczywistym powodem dlaczego jest tak wysoko to jego umiejętność Prowokacji. Tarczowy z Sen’Jinu będzie zapewne największym stronnikiem w czwartej turze i robi wiele aby ustabilizować planszę. To jest podstawa dla której jest on tak wysoko w rankingu. Jeśli jesteś z tyłu po trzech turach – on to ustabilizuje, a jeśli jesteś z przodu on umożliwi Ci kontynuowanie i dyktowanie warunków walki. Co prawda byłoby błędem wybranie go ponad Yeti z powodu samej Prowokacji, jest on jednak ciągle bardzo dobry.

 

hearthstone przywódczyni kultu13. Przywódczyni Kultu | Cult Master

Stronnicy giną w Hearthstone i to giną często. Przywódczyni Kultu zatem będzie w stanie dobrać przynajmniej jedną kartę aby się zastąpić i wyjść na zero w kontekście przewagi kart. Nawet jeśli dobierzesz dzięki niej tylko jedną kartę, zagrożenie dobrania większej ilości jest na tyle realne, że Twój przeciwnik zabije ją w następnej turze. Dwa zdrowa dla czwórki jest bardzo delikatne, ale cztery ataku oznacza, że przeważnie zabije też cokolwiek go zaatakuje.

 

hearthstone czempion wichrogrodu14. Czempion Wichrogrodu | Stormwind Champion

Mówiąc o natychmiastowym wpływie – Czempion Wichrogrodu jest tego świetnym przykładem. Jest oczywiście pewne ryzyko z posiadania tak drogiego stronnika w Twojej talii – wyciągnięcie go wcześnie nie jest dobre – ale buff jaki dostarcza natychmiastowo dla wszystkich Twoich stronników na planszy jest zdecydowanie warty tego. Natychmiastowy efekt oznacza, że nawet jeśli zostanie zabity w turze przeciwnika, mana wydana na niego nie poszła na marne. Dodatkowo z statami 6/6 Twój przeciwnik będzie musiał przeważnie wymienić się 1 do 2 aby pozbyć się Czempiona i jego wielkiego buffa. Jest to spory kontrast w porównaniu z Dowódca Raidu | Raid Leader, który jest dużo niżej na naszej liście. Dodatkowo, ze swoją nową, potężniejszą dzięki buffowi Czampiona armią jesteś w stanie często stworzyć sytuację, w której będzie on bezpieczny od zemsty.

 

hearthstone worgen dywersant15. Worgen Dywersant | Worgen Infiltrator

Ukrycie jest bardzo interesującą umiejętnością, szczególnie na Arenie. Ukrycie jest trochę podobne do Szarży – ten stronnik prawie zawsze da Ci to czego chcesz, ale to jest taka Szarża z przyczajki. Bez względu na to jak się ma Ukrycie do Szarży Worgen Dywersant to bardzo dobry stronnik za 1 many bo jego dwa punkty ataku pozwalają wymienić się za wczesnych stronników, a jego umiejętność chroni go przed pingami z mocy bohatera. Jasne Worgen nigdy nie przeżyje aby zaatakować dwukrotnie, ale jak na stronnika, którego kładziesz w pierwszej turze i dostajesz z niego wartość później jest całkiem dobry, szczególnie że czary za 1 many są tak rzadko grane.

 

Dobre karty na Arenę

Może nie tak błyskotliwe jak te z poprzedniej kategorii, karty te są bardzo istotne w każdej mocnej talii i będziesz chciał wypełnić ją nimi w jak największym stopniu.

hearthstone zbieracz łupów16. Zbieracz łupów | Loot Hoarder

Męski brat bliźniak Młodzej Inżynier | Novice Engineer. Z wyjątkiem tego, że Młodsza Inżynier ostatnio wypadła z łask graczy. Poprzednio to ona trzymała 16 miejsce nad Zbieraczem Łupów, ale od czasu osłabienia Inżynier to Zbieracz zajmuje jej miejsce i wypada lepiej. Z statami 2/1 Zbieracz łupów ma całkiem dobry wpływ na plansze, ale ciągle jest wrażliwy na wiele mocy bohaterów. Jedyna przewagą jaką Młodsza Inżynier ma nad Zbieraczem jest fakt, iż w późniejszej grze, daje ona kartę, którą możesz od razu wykorzystać.

 

hearthstone szalony bombiarz17. Szalony bombiarz | Mad bomber

Szalony bombiarz posiada element losowości, ale ciągle jest dobry z uwagi na 3/2 za 2 many. Jedną rzecz jednak kontrolujesz odnośnie bombiarza – to na jaką planszę go zagrasz. W drugiej turze trzy obrażeń od niego uderzy przeważnie w bohaterów co nie ma żadnego znaczenia dla nich. Później w grze gdy jego Okrzyk Bojowy będzie bardziej do przewidzenia – możesz zagrać swoimi stronnikami tak aby zmniejszyć szansę, że to oni oberwą – zbić Boską Tarczę, wymienić stronników z 1 życia, itd. Koniec końców losowość bombiarza jest taka, że ma takie same szanse walnąć Ciebie co Twojego przeciwnika, a tanie 3/2 jest stałe.

 

hearthstone łamacz zaklęć18. Łamacz zaklęć | Spell Breaker

Łamacz zaklęć może nie jest tak duży jak inne czwórki z czołówki naszej listy, ale ciągle potrafi przywalić z 4 ataku. Jego 3 punkty życia – przez popularność stronników 3/2 – są słabym punktem, ale przeważnie przynajmniej się wymieni gdy zaatakuje. Prawdziwą siłą tego stronnika jest jego możliwość Wyciszenia. Wyciszenie jest takim uniwersalnym wytrychem, który potrafi poradzić sobie z praktycznie wszystkim co sprawia Ci problemy. Ciało Łamacza zaklęć może być trochę słabe, ale jest w stanie dać odpowiedz na tyle rodzajów zagrożeń, że spokojnie tym nadrabia.

 

hearthstone wódz mroźnych wilków19. Wódz Mroźnych Wilków | Frostwolf Warlord

Wódz Mroźnych Wilków to kolejny stronnik z atrybutem „wielki”. 4/4 za 5 many jest prawie dobre, ale 5/5 czy 6/6 jest znacznie lepsze – a tak raczej będzie wyglądał gdy go położysz w większości wypadków. Wódz może nie ma natychmiastowego wpływu jakiego oczekujemy od innych droższych stronników, ale jego rozmiar zmienia wszelkie plany przeciwnika przez to że po prostu musi go on zabić teraz.

 

hearthstone baśniowy smok20. Baśniowy smok | Faerie Dragon

Widzieliśmy już stronników za 2 many z 3/2 i dodatkowym bonusem i Baśniowy smok jest kolejnym ich przykładem. Efekt Baśniowego smoka różni się od innych, które widzieliśmy do tej pory – zamiast wchodzić w interakcje ze stronnikami – zapobiega jej. Baśniowy smok ma zdolność, która skutecznie blokuje wszelkie moce bohatera 1 za 1 i z tego powodu w większości wypadków wymieni się na Twoich warunkach. Jest to szczególnie istotne we wczesnym etapie gry gdy obaj gracze starają się uzyskać kontrolę nad planszą.

 

hearthstone dziarski gorzelnik21. Dziarski gorzelnik | Youthful Brewmaster

Dziarski gorzelnik jest interesującym stronnikiem bo jego Okrzyk Bojowy może być albo dobry albo zły. Trikiem z gorzelnikiem jest to, że ostatecznie to Ty decydujesz kiedy go użyć i w większości wypadków użyjesz go w dobry dla Ciebie sposób. Jednym z takich sposobów jest wycofanie na rękę rannego stronnika i zagranie go ponownie – z pełnym zdrowiem, czyli jakby lecząc go do pełna. Minusem tego może być strata przewagi tempa. Jakkolwiek chyba najważniejszym punktem za nim jest to, że w drugiej turze, kiedy chcesz go zagrać nie będzie żadnych innych stronników, a goły 3/2 za 2 many to ciągle okej.

 

hearthstone bagienny raptor22. Bagienny raptor | Bloodfen Raptor

Ten koleś za 2 many i 3/2 jest silnym wyborem nawet bez żadnego tekstu. Bagienny raptor jest wszystkim czego chcesz od wczesnych stronników, może łatwo wymienić się w górę, nałożyć nacisk na pustą planszę i jest ciągle istotny w późniejszej grze. Może i nie najbardziej efekciarski, ale raptor jest zdecydowanie pewnym wyborem.

 

hearthstone tygrys z cierniodławów23. Tygrys z Cierniodławów | Stranglethorn Tiger

Tygrys z Cierniodławów znowu jest stronnikiem z Ukryciem i bardzo poważaną ilością życia. Pięć many jest dość kosztowne i warte odnotowania, jednak jest to uczciwa cena za 5/5, który zaatakuje pierwszy na własnych warunkach.

 

hearthstone szalejący worgen24. Szalejący worgen | Raging Worgen

Podobnie jak Widzący z Kręgu Ziemi, Szalejący worgen jest okej 3/3 za 3 many i dodatkowo ma swój bonus. W taliach Wojownika i Maga potrafi narobić sporo szkody, ale nawet zostawiając to na boku, jego Szał sprawia, że ciężko sobie z nim poradzić. Szalejący worgen potrafi zmusić wszystkich przeciwników do zwrócenia uwagi na niego z uwagi na zagrożenie jakim jest Szał. Zwraca uwagę w ten sposób, że wymaga bardzo specyficznej odpowiedzi na siebie i nowego planu gry od Twojego przeciwnika. Jeśli uda przetrwać mu się atak przeważnie jest w stanie wymienić się 2 za 1 przez zdjęcie czegoś 2/x i wtedy czegoś większego.

Średnie karty na Arenę

Te karty są okej, jak mówi ich nazwa – powinieneś czuć się spoko gdy je wybierasz, ale nigdy podekscytowany.

hearthstone rycerz z wichrogrodu25. Rycerz z Wichrogrodu | Stormwind Knight

Rycerz z Wychrogrodu jest interesującym stronnikiem – ma natychmiastowy wpływ na planszę, co uzasadnia jego koszt, jednak ten wpływ nie jest za duży. Z uwagi na swoje wysokie życie przeważnie uda mu się przetrwać jego pierwszy atak i wymienić się lub uszkodzić coś innego potem. Może nie jest to wielki zmieniacz losu, ale potrafi odegrać swoją rolę.

 

hearthstone przyczajona pantera26. Przyczajona pantera | Jungle Panther

Podobnie jak Worgen dywersant powyżej, Przyczajona pantera zwykle wymienia się w górę i zabija coś co kosztowało znacznie więcej many niż ona. Pantera dzieli też inną cechę z Worgenem – niskie życie, więc przeważnie nie przetrwa tego ataku.

 

hearthstone wilkor alfa27. Wilkor alfa | Dire Wolf Alfa

Wilkor alfa jest trochę mały jak na stronnika za dwa many, ale nadrabia swoim bonusem. Wilkor oczywiście najlepiej współgra z stronnikiem posiadającym Prowokacje, który go obroni. Jego umiejętność jest bardziej zastraszająca niż jego statystyki, dlatego Twój przeciwnik poradzi sobie z nim bez żadnego problemu jeśli nie będziesz go niczym wspierał. To nie jest dobry samotny stronnik na drugą turę.

 

hearthstone prastary gorzelnik28. Prastary gorzelnik | Ancient Brewmaster

Prastary gorzelnik jest podobny do Dziarski gorzelnik i na pierwszy rzut oka wydaje się, że ma całkiem dobre staty 5/4 jak za 4 many. Jakkolwiek Prastary jest słabszy od Dziarskiego z uwagi na to, że jest mniej prawdopodobne aby położyć go na pustą planszę. Jego Okrzyk Bojowy będzie zatem wymagał trochę pracy, aby wywołać dobry wpływ dla Ciebie, jest świetny, tylko trochę niestały. Na koniec, przy teście Vanilli Prastary wypada okej, po prostu jest trochę kłopotliwy do zagrania czasami.

 

hearthstone stwór z moczarów29. Stwór z moczarów | Fen Creeper

Stwór z moczarów to całkiem solidny stronnik z Prowokacją. W zasadzie robi to co robi Tarczowy z Sen’Jinu tylko za troszkę mniej wydajny koszt.

 

hearthstone komandos gromdardy30.Komandos Gromdardy | Stormpike Commando

Komandos Gromdardy jest podobny do Rycerz z Wichrogrodu. Powodem dla którego jest niżej od niego jest większy koszt many i rozbieżność. Dzięki większemu życiu jest bardziej pewne, że Rycerz z Wichrogrodu raczej zostanie chwilę na planszy, z drugiej strony jeśli Komandos będzie miał okazję do ataku, jego wysoka wartość pozwoli mu na wymianę w górę. Jakkolwiek wyższy koszt jest tutaj kluczem bo poziom dla stronników za 5 many jest znacznie wyżej ustawiony niż dla tych za 4.

 

hearthstone uzdrawiaczka mrocznołuskich31.Uzdrawiaczka Mrocznołuskich | Darkscale Healer

Za 5 many 4/5 spada poniżej oczekiwań w teście Vanilli, wystarczyłoby 1 więcej ataku. Efekt Uzdrawiaczki poprawia trochę jej sytuacje, a okoliczności jej użycia mogą być tak stworzone aby zwiększyć ten efekt do maksimum, ale koniec końców są lepsze wybory od tego.

 

hearthstone wojownik błękitnoskrzelich32. Wojownik Błękitnoskrzelich | Bluegill Warrior

Wojownik Błękitnoskrzelich a kolejna karta na liście są bardzo podobne z uwagi na to, że są w zasadzie czarami niszczącymi przeciwnik. Dwa many za dwa obrażenia to całkiem uczciwy interes, nie rewelacyjny, ale uczciwy, a niski koszt sprawia, że jest łatwo użyć tego stronnika. Wojownik Błękitnoskrzelich dostaje trochę wartości z uwagi na fakt, ze może wymienić się w górę za stronnika 3/2.

 

hearthstone wilczy jeździec33. Wilczy jeździec | Wolfrider

Wilczy jeździec to kolejny akceptowalny interes typu 3 obrażenia za 3 many. Jednakże zwiększony koszt i obrażenia zmniejszają jego przydatność we wczesnej fazie gry i w późniejszej bo będzie trochę za dobry na sprzątnięcie 3/2, które chciałbyś usunąć z drogi.

 

hearthstone mściwy kowal34. Mściwy kowal | Spiteful Smith

Mściwy kowal jako 4/6 stronnik za 5 many zdaje test Vanilli, ale rozłożenie tych statystyk nie jest najlepsze. Jest kartą, którą może zagrać każdy bohater, ale nie jest ekscytującą kartą. Nadrabia za to u bohaterów, którzy dzierżą broń, ale z uwagi na ograniczone miejsce w tym przedziale many – robi się trochę ciasno dla niego, istnieją lepsze wybory. Spośród wszystkich kart czerpiących korzyści z broni, jest on najlepszą kartą jeżeli takowych nie posiadasz.

 

hearthstone szpikożerny ghul35. Szpikożerny ghul | Flesheating Ghoul

Szpikożerny ghul oblewa test Vanilli, ale tak jak wspomnieliśmy wyżej stronnicy często giną w Hearthstone. Tura po tej, w której zagrasz ghula zmienia zupełnie plan ataku Twojego wroga. Jeśli dostaniesz szansę do zaatakowania nim będzie on przeważnie większy niż 2/3 i pewnie wymieni się w górę.

 

hearthstone żywiołak mrozu36. Żywiołak mrozu | Frost Elemental

Żywiołak mrozu jest trochę mały jako 5/5 za 6 many i aby był wart swojego kosztu jego umiejętność musi być niesamowita. Porównując go do Ogr z Głazograbych z 6/7 musisz sobie zadać pytanie – czy natychmiastowe zamrożenie jest warte dodatkowych 3 statów? Zwykle odpowiedź brzmi nie. Nie jesteś w stanie zagwarantować, że Twój przeciwnik będzie akurat miał na stole wielkiego stronnika, który dostarczy wartości Żywiołakowi przez zamrożenie. Nawet jeśli to by się udało to i tak w następnej turze musisz sobie poradzić z tym stronnikiem. Warto zanotować, że możesz też zamrażać bohaterów np. druida czy takich mających broń aby powstrzymać ich od ataku.

 

hearthstone żółwior szczękogryz37. Żółwior szczękogryz | Oasis Snapjaw

Łącznie 9 statów(życie i atak) za 4 many jest tym co dostajemy za Yeti z Zimnych Wichrów, to fakt, ale Żółwior szczękogryz nie rozdziela tych statystyk efektywnie. Ten podział jest mniej efektywny ponieważ co prawda przyjmie wiele ataków na siebie zanim padnie, lecz jest mało prawdopodobne, że sam coś zabije gdy zostanie zaatakowany. Jedna dobra rzecz jaką można o nim powiedzieć, to że posprząta wszelkie 3/2 na planszy jeśli będzie miał na to czas.

 

hearthstone strażnik srebrnej luny38. Strażnik Srebrnej Luny | Silvermoon Guardian

Powiedzieliśmy już, że Boska Tarcza to świetna zdolność. Jednakże 3/3 Strażnik nie czerpie z niej aż takiej korzyści jak Szkarłatny Krzyżowiec bo jego statystyki są bardziej wyważone, bardziej wolelibyśmy tutaj 4/2 z uwagi na to, że Boska Tarcza utrzyma go przy życiu. Przeważnie wymieni się efektywnie, ale nie jest najlepszą czwórką do wybrania.

 

hearthstone wojenny golem39. Wojenny golem | War Golem

Stwór za 7 many, który nie robi nic? Wojenny golem jest wielki, ale to wszystko czym jest. Jeśli Twój przeciwnik usunie go czarem, będzie Ci bardzo smutno, jeśli wymienisz go za dwa mniejsze stwory też raczej nie będziesz wiele szczęśliwszy. W tym scenariuszu technicznie wymienia się 2 za 1, ale te dwa były już pewnie dawno położone i właśnie wydałeś 7 many aby się ich pozbyć.

 

hearthstone grizli żelaznoskóry40. Grizli żelaznoskóry | Ironfur Grizzli

Kolejny 3/3 za 3 many do rozważenia. Jego bonus jest dobry, ale nie tak dobry jak ten, który ma Widzący z Kręgu Ziemi czy Szalejący Worgen. Grizli żelaznoskóry traci trochę wartości bo przeważnie wymieni się w dół za 3/2, ale możliwość pozbycia się ich w późniejszej fazie aby nie przeszkadzały Twoim droższym stronnikom może być tego warta.

 

hearthstone łowczyni z brzytwoskórych41. Łowczyni z Brzytwoskórych | Razorfen Hunter

Łowczyni z Brzytwoskórych dostarcza w sumie staty 3/4 za 3 many, co jest okej. Niestety 1/1 jest bardzo delikatny – ginie przez moc bohaterów – a 2/3 jako sam ma bardzo mały wpływ.

 

hearthstone berserker z amani42. Berserker z amani | Amani Berserker

Co prawda wolelibyśmy 3/2 za 2 many, ale 2/3 też jest akceptowalne. Berserker z amani jest szanowanym stronnikiem za 2 i w większości wypadków pozbędzie się stronników, których musisz zabić we wczesnym etapie gry. Oczywiście jest lepszy niż podstawowy Rzeczny krokoliszek | River Crocolisk 2/3 ponieważ ma bonus Szał, ale okazuje się, że nie ma za wiele sytuacji jeśli nie jesteś jedną z wyspecjalizowanych klas (jak mag np.) żebyś był w stanie wprowadzić go w Szał bez zabijania go. Jak z wszystkimi stronnikami z Szałem – jest znacznie wyżej w rankingu w taliach Maga i Wojownika.

 

hearthstone akolita bólu43. Akolita bólu | Acolyte of Pain

Średnio Akolita bólu dobierze więcej kart niż Młodsza Inżynier. Jednak trzeba zwrócić uwagę, że kosztuje więcej i trudniej z niego te karty wyciągnąć. Nie daje Ci karty od razu jak go zagrasz i jest idealnym celem do Wyciszenia. Akolita bólu powinien być zagrany we wczesnym etapie gry gdy przeważnie udaje mu się wyciągnąć dwie karty. Haczykiem jest jednak to, że wydanie 3 many na stronnika 1/3 nie jest czymś co chcesz zrobić we wczesnej grze. Z uwagi na to Akolita jest w dziwnym miejscu – musi uzyskać dla Ciebie silną pozycję w późniejszej grze przez wyciągnięcie dobrych kart, inaczej będziesz z tyłu. Warto wspomnieć, że trudniej go aktywować w Arenie niż w grze z tworzonymi kartami, chyba że oczywiście jesteś magiem.

 

Kiepskie karty na Arenę

W Twojej talii znajdą się jakieś karty z tej listy, to jest niestety nieuniknione. Ci stronnicy nie są zbyt efektywni i wybieranie między jednym z dwóch sprowadza się do wybierania tego czego najbardziej brakuje Ci w Twojej talii w danym momencie.

hearthstone władca areny44. Władca Areny | Lord of the Arena

Władca Areny jest trochę dziwny ponieważ ma Prowokacje i stosunkowo mało życia jak za swój koszt. Oczywiście idea jest taka, że dzięki prowokacji wymieni się za coś większego. Większość stronników raczej woli mieć większe życie niż atak, szczególnie w przypadku stronników z Prowokcją. Jednakże biorąc pod uwagę efektywność jaką okazują agresywne talie jest bardziej prawdopodobne, że po prostu wymieni się za dwóch średnich stronników, o ile dotrwasz do 6 many będąc w dobym miejscu. Zwróć uwage, że jest on wyżej w rankingu niż jego brat Gobliński ochroniarz | Booty Bay Bodyguard tylko z uwagi na mniejszą ilość stworów za 6 many jakie będziesz mógł wybrać niż tych za 5.

 

hearthstone berserker z gurubaszi45. Berserker z Gurubaszi | Gurubashi Berserker

Berserker z Gurubaszi lśni w taliach Magów i Kapłanów – Magowie mogą go zaatakować własną mocą bohatera i w ten sposób powiększyć do 5/6, a Kapłani mogą go leczyć za każdym razem jak oberwie. Ten stronnik za 5 many ma bardzo duży potencjał, ale większość bohaterów lepiej żeby zdała się na coś co od razu jest duże za ten koszt.

 

hearthstone arcymag46. Arcymag | Archmage

Skoro mowa o stronnikach kosztujących za wiele i nie posiadających dobrej zdolności – oto Arcymag. Arena głównie obraca się w koło stronników, +1 do siły zaklęć jest dośc rzadkie, a staty 4/7 nie są wystarczająco konkurencyjne jak na swój koszt.

 

hearthstone elfia łuczniczka47. Elfia łuczniczka | Elven Archer

Okrzyk Bojowy Elfiej łuczniczki jest czasem tym jednym punktem obrażeń, który dobije wroga. Jakkolwiek jest to trochę dziwne bo karta ta nie jest dobra w pierwszej turze, ani w ostatnich w późniejszym etapie. Najlepszy z niej użytek w połączeniu z innymi zagraniami aby zużyć ten jeden punkt many, który normalnie by przepadł. Jak z większością kart w tej kategorii istnieją lepsze opcje do wyboru. Z drugiej strony możesz o niej pomyśleć jak o mocy Paladyna połączonej z mocą Maga – co za wartość!

 

hearthstone monterka smokorów48. Monterka smokorów | Dragonling Mechanic

Ofiarą tej samej klątwy co Łowczyni z Brzytwoskórych jest Monterka smokorów. Gdy zwykle podzielenie statystyk na dwóch stronników jest dobre, tak jest to sporym minusem gdy jeden z nich ma tylko jeden punkt życia. Monterka smokorów sama w sobie nie jest wystarczająco dobra za 4 many.

 

hearthstone młodsza inżynier49. Młodsza inżynier | Novice Engineer

Oryginalnie Młodsza inżynier była na 16 miejscu w rankingu kart. Co prawda nie tak dobra jak w grze konstruowanej, była ciągle dość wartościowym stronnikiem, którego mogłeś postawić na planszy i zyskać przewagę kart w tej samej chwili. Ale teraz gdy została znerfiona (zmniejszono jej życie z 2 na 1) jest zbyt podatna na moce bohaterów, które atakują za 1. Dodatkowo w arenie nie jesteś w stanie zbudować swojej całej strategii na dobieranie kart, dlatego nie jest ona najlepszym wyborem.

 

hearthstone grabieżca krwawych żagli50. Grabieżca Krwawych Żagli | Bloodsail Raider

Grabieżca Krwawych Żagli wypada okej na teście Vanilli, co prawda nie ma 3/2, ale jest do grania. Jeśli masz bohatera używającego broni, przesuwa się w górę, ale jeśli nie masz, to i tak nie jest zła jako wczesny stronnik.

 

hearthstone rzeczny krokoliszek51. Rzeczny krokoliszek | River Crocolisk

Rzeczny krokoliszek jest Bagienny raptor statów 2/3. Żadnego bonusu, po prostu dobry wczesny stronnik jeśli nie masz żadnych innych opcji. Patrząc na 3/2 kontra 2/3 przeważnie skłaniasz się ku większemu życiu. W przypadku jednak stronników za 2 many, to 3/2 jest lepsze niż 2/3 ponieważ może wywierać większą presję w początkowej fazie i ciągle dobrą w późniejszej. Dodatkowo możliwość wymiany z 3/3 jest ważniejsza niż możliwość przetrwania przeciwko 2/1. Haczykiem u małych stronników jest to, że przeważnie potrzebujesz ich tylko na początku, a po 5 turze już nie chcesz ich wyciągać. W tych sytuacjach, w których utkniesz z stronnikiem za 2 many w późniejszym etapie gry wolisz żeby był on w stanie wymienić się w górę, skoro i tak większość stronników na tym etapie jest w stanie zadać 3 punkty obrażeń.

 

hearthstone grubiański sierżant52. Grubiański sierżant | Abusive Sergeant

Grubiański sierżant jest pierwszym z serii za 1 many z statami 2/1, które nie robią na nas wrażenia. Ci stronnicy będą żyli lub ginęli w zależności od ich dodatkowego bonusu ponieważ stronnik za 1 życia jest bardzo delikatny. Grubiański sierżant jest jednym z lepszych ponieważ dwa obrażeń za 1 many jest okej i od razu się spłaca.

 

hearthstone strzelec z żelaznej kuźni53. Strzelec z Żelaznej Kuźni | Ironforge Rifleman

Strzelec z Żelaznej Kuźni spada nisko poniżej oczekiwań jako 2/2 za 3 many. Spodziewamy się zatem żeby miał dobry bonus, a jeden obrażeń po prostu nie zwraca tego.

 

hearthstone ogrzy mag

54. Ogrzy mag | Ogre Magi

Ogrzy mag jest przyzwoitych rozmiarów za 4 many. Jakkolwiek jego tekst dodatkowy jest w zasadzie pusty, a miejsce na stronników za 4 many jest małe i wypełnione lepszymi wyborami. Ogrzy mag jest dodatkowo bardzo podatny na karty zadające dokładnie 4 punkty obrażeń takie jak Czempion Srebrytu | Truesilver Champion, Zamaszysty cios | Swipe, Ogień duszy | Soulfire i Wypatroszenie | Eviscerate.

 

hearthstone kapłanka eluny55. Kapłanka Eluny | Priestess of elune

Kapłanka Eluny jest marginalna w najlepszym wypadku. Jest za mała jak na swój koszt i jej bonus nie mający wpływu na planszę nie rekompensuje tego. Mogą być przypadki, w których będziesz zmuszony ja wybrać i uratuje Cię, ale większość kart jest dużo częściej przydatna w większej ilości sytuacji niż po prostu podleczenie Twojego bohatera, które przeważnie jest tylko odwlekaniem nieuniknionego.

 

hearthstone ryzykancka rakieterka56. Ryzykancka rakieterka | Reckless Rocketeer

Ryzykancka rakieterka tak jak Wojownik Błękitnoskrzelich | Bluegill Warrior i Wilczy jeździec | Wolfrider jest standardowym Szarżującym stronnikiem. Jakkolwiek w przeciwieństwie do tamtych dwóch jest ona bardzo niewydajna jeśli użyjemy jej do wymiany z innymi stronnikami. W najlepszym wypadku jest czarem do spalenia wroga, który zostawia na planszy coś, ale nawet w tym wypadku nie jest rewelacyjna. Najbardziej niefortunnym przypadkiem jeśli chodzi o Rakieterkę jest jej dużo zawyżony koszt. Nie dostaniesz dobrego interesu z tego stronnika, a dwa punkty życia są co najmniej dziwne.

 

hearthstone gobliński ochroniarz57. Gobliński ochroniarz| Booty Bay Bodyguard

Gobliński ochroniarz to kolejny stronnik z Prowokacją, który ma atak i życie zamienione miejscami. Sprawdź sobie Władca Areny | Lord of the Arena powyżej. Zdecydowanie wolałbym go bez Prowokacji za mniejszy koszt. Zwróć uwagę ponownie, że jest niżej w rankingu niż jego brat Władca Areny, po prostu z uwagi na ilość stronników za 5 many jakich możesz dostać w porównaniu z tymi za 6.

 

hearthstone sowa żelaznodzioba58. Sowa żelaznodzioba | Ironbeak Owl

Sowa żelaznodzioba ma przewagę nad innymi 2/1 z uwagi na jej natychmiastową i bardzo znaczącą umiejętność. Wyciszenie w pojedynkę jednak nie jest warte karty, a w przypadku walki z wieloma przeciwnikami to wszystko czego możesz oczekiwać od Sowy.

 

hearthstone kobold geomanta59. Kobold geomanta | Kobold Geomancer

Kobold geomanta to stronnik za 2 many i statami 2/2, w zasadzie bez dodatkowego tekstu – to nie jest coś co byś chciał mając tyle wyborów za 2 many.

 

hearthstone giermek argentu60. Giermek Argentu | Argent Squire

Giermek Argentu jest trochę paradoksalną kartą ponieważ jest świetna w konstruowanej grze, ale już nie tak dobra w Arenie. Giermek Argentu to w zasadzie Elfia łuczniczka | Elven Archer z jej jednym punktem obrażeń na wstrzymaniu. Jeśli dostaniesz ją do wyboru później i już masz wielu stronników wspierających i wzmacniających innych jej wartość idzie w górę bo nie ma wiele lepszych celów do wzmocnienia niż ona. Dlatego jest taka dobra w konstruowanej grze – zawsze możesz liczyć, że będziesz miał coś do wzmocnienia jej. Koniec końców ma swoje plusy, ale nie jest to wczesny wybór do grania.

Tragiczne karty na Arenę

Czasami niestety będziesz zmuszony wybrać jedną z tych kart, w zasadzie nie chciałbyś tego nigdy robić.

hearthstone murlok brzegowiec61. Murlok brzegowiec | Murloc Tidehunter

Może i Murlok Brzegowiec daje Ci dwóch stronników z akceptowalnym 3/2 łącznie za 2 many, aczkolwiek obaj mają po 1 pkt życia przez co są bardzo podatni na usunięcie mocami bohaterów. Może się wydawać, że ta karta jest porównywalna z innymi 3/2, ale jest tak wiele lepszych opcji.

 

hearthstone ognisty ogar62. Ognisty ogar | Core Hound

Ognisty ogar może kusić z swoim wysokim atakiem, ale jest zbyt delikatny za swój koszt. Jeśli poświęcasz się aby umieścić drogiego stronnika w talii powinien on zostać trochę na planszy, a nie wymienić się za dwóch słabszych stronników, którzy i tak nie mieli znaczenia na tym etapie gry.

 

hearthstone dowódca rajdu63. Dowódca rajdu | Raid Leader

Dowódca rajdu to karta, która oblewa Vanilla test i nie ma wystarczająco dobrego bonusu, żeby za to zrekompensować. Głównym problemem Dowódcy rajdu, jest fakt, że jego bonus nie jest stały tak jak w przypadku Kapłanka Straceńczego Słońca | Shattered Sun Cleric (która jest na 4 miejscu). Będziesz mógł zaatakować raz z lekkim bonusem, ale w następnej turze Twój przeciwnik raczej nie będzie miał problemów z usunięciem 2/2.

 

hearthstone trędowaty gnom64. Trędowaty gnom | Leper Gnome

Podczas gdy Trędowaty gnom jest obecny w wielu taliach do gry rankingowej, szczególnie w wersji aggro, jednak na Arenie nie przydaje się zbytnio. Jest bardzo trudno stworzyć aggro talię na Arenie, jakkolwiek jeśli jakoś Ci się to uda i zobaczysz Trędowatego gnoma jako późniejszy wybór to jego potencjał rośnie.

 

hearthstone wieszcz z thrallmaru65. Wieszcz z Thrallmaru | Thrallmar Farseer

Za 3 many 2/3 jest zbyt mały. Furia wichru jest zwodnicza bo podczas gdy wydaje się silna nie pomoże ona na to, że Twój przeciwnik raczej zabije tego stronnika w swojej turze zanim w ogóle z niego skorzystasz. Finalnym rezultatem jest to, że przepłacasz za stronnika, której umiejętności nigdy nie użyjesz.

 

hearthstone wichrogniewna harpia66. Wichrogniewna harpia | Windfury Harpy

Ten sam minus co w przypadku Wieszcz z Thrallmaru pasuje do Wichrogniewnej harpii – Furia wichru jest dobra tylko jeśli stronnik przeżyje na tyle aby jej użyć.

 

hearthstone ostrze nocy67. Ostrze Nocy | Nightblade

Ostrze Nocy jako stronnik za 5 many z statami 4/4 potrzebuje trochę pomocy z swojego bonusu by być przydatnym. Niestety w tym przypadku ten bonus tego nie dostarcza, gdyż bezpośrednie obrażenia w bohatera przeciwnika nie dają nic, chyba że jesteś w trakcie zabijania go, ale znowu na tym etapie wtedy 3 punkty dodatkowych obrażeń są bez znaczenia.

 

hearthstone siepacz z mroźnych wilków68. Siepacz z Mroźnych Wilków | Frostwolf Grunt

Prowokacja jest świetną umiejętnością na Arenie, ale niewiele to daje w przypadku 2/2 Siepacza z Mroźnych Wilków, który zostaje z tyłu w porównaniu z pozostałymi opcjami we wczesnej grze. Jest wiele lepszych stronników za 2 many niż ten koleś.

 

hearthstone stróż mogu'szanu69. Stróż Mogu’szanu | Mogu’shan Warden

Łącznie 8 statów (życie z atakiem) jest tym czego oczekujesz od stronnika za 4 many, ale nie chcesz aby to było podzielone jako 1 i 7. Prowokacja nadrabia za tę nierówność w życiu i ataku, ale Stróż Mogu’szanu nigdy nie zabije atakujących go stronników i będzie tylko opóźnieniem na jedną turę. Problem z opóźnianiem jest taki, że właśnie wydałeś 4 many za swoją turę nie robiąc nic podczas gdy Twój przeciwnik może zagrać kolejnych stronników do ataku.

 

hearthstone straszliwy korsarz70. Straszliwy korsarz | Dread Corsair

Zaiste Prowokacja z 3/3 jest lepsza niż ta z 2/2, ale nie za 4 many. To prawda, że nie zawsze może kosztować 4, ale ta zdolność jest za mało spójna poza talią Łotra. W wyniku tego przeważnie jest stawiany za 4, gdzie Tarczowy z Sen’Jinu | Sen’jin Shieldmasta śmieje się z niego będąc innym stronnikiem z prowokacją za 4 many. Co prawda nie sprawia to, że jest tragiczny – jest wystarczająco duży aby się wymienić we wczesnej fazie gry – jakkolwiek istnieją lepsze opcje do wyboru.

 

hearthstone tauren wojownik71. Tauren wojownik | Tauren Warrior

O ile koncept Taurena wojownika jest fajny, niestety nie ratuje tego stronnika za 3 many z 2/3. Marzeniem jest, że zabije jakiegoś stronnika za 2 many i potem wymieni się jako 5/1, ale jest to zbyt optymistyczne z tymi wszystkimi 3/2 w koło, nie mówiąc o tym, że żaden kompetentny przeciwnik na to nie pójdzie.

 

hearthstone wulkaniczny furiat72. Wulkaniczny furiat | Magma Rager

Gdyby miał szarżę byłby fantastyczny. Ale nie ma jej, więc nie jest. Nie istotne jak wysoki masz atak – 1 punkt życia jest po prostu nie do przyjęcia. Na Arenie jest zbyt wiele przypadków, w których nie będziesz w stanie dokonać korzystnej wymiany, ze względu na moce bohaterów zadające ten jeden pkt obrażeń.

 

hearthstone mag z dalaranu73. Mag z Dalaranu | Dalaran Mage

Za 3 many 1/4 nie atakuje wystarczająco dobrze, a bonus do Obrażeń zaklęć nie jest zbyt istotny w Arenie – istnieją lepsze opcje dla 3 many.

 

hearthstone znachor74. Znachor | Voodoo Doctor

Jeden życia jest dużym minusem u tego stronnika, a leczenie za dwa dosłownie nic nie daje w pierwszej turze, kiedy chciałbyś go zagrać. Leczenie sprawia, że jest trochę lepszy do wyciągnięcia w późniejszym etapie, ale smutek z postawienia 2/1 w 10 turze zasłania wszelką małą korzyść z niego.

 

hearthstone wódz srebrnogrzbietych75. Wódz srebrnogrzbietych | Silverback Patriarch

Seria średnio-optymalnych stronników z Prowokacją trwa z Wodzem srebrnogrzbietnych. Wszystko co było adekwatne dla Stróż Mogu’szanu | Mogu’shan Warden jest tutaj takie samo, tylko że dostajesz -3 życia za jeden mniej many.

 

hearthstone majtek z południowych mórz76. Majtek z Południowych Mórz | Southsea Deckhand

Majtek z Południowych Mórz za 1 many z 2/1 jest nawet bardziej sytuacyjny niż Znachor | Voodoo Doctor. Majtek trochę awansuje jeśli grasz klasą z bronią, ale jeśli nie to nawet nie dotykaj tej karty.

 

hearthstone piechór ze złotych włości77. Piechur ze Złotych Włości | Goldshire Footman

Jeden mniej ataku, za jeden mniej many niż w przypadku Siepacz z Mroźnych Wilków | Frostwolf Grunt nie jest dobrym interesem. Ta karta nie ma wystarczającego wpływu na grę, aby została wybrana.

 

hearthstone tarczownik78. Tarczownik | Shieldbearer

Tarczownik! Ostatni i zdecydowanie najsłabszy z tragicznych Prowokatorów. Tarczownik nie ma żadnego ataku, najlepszym scenariuszem dla niego jest to, że zje trochę obrażeń i wymieni się 0 za 1 podczas gdy Twój przeciwnik zagra znaczące czary.

 

hearthstone dzik szabloskalny79. Dzik szabloskalny | Stonetusk Boar

Nawet z Szarżą ten stronnik jest za mały aby być wartym wybrania. Przez większość czasu jest to Elfia łuczniczka | Elven Archer, która nie zostawia na planszy stronnika 1/1.

 

hearthstone murlok grabieżca80. Murlok grabieżca | Murloc Raider

Dno stronników za 1 many z 2/1. Pozostałe z 2/1 z sytuacyjnymi bonusami są bardzo nisko, Murlok grabieżca nie ma żadnego bonusu i nie ma dla niego miejsca w żadnej talii.

 

hearthstone smoczy jastrząb81. Smoczy jastrząb | Young Dragonhawk

Smoczy jastrząb ma wszystkie minusy stronników za 1 punktem życia i nawet nie jest w stanie wymienić się tak dobrze jak 2/1. Istnieje marzenie o zbuffowaniu tego stronnika z Furią Wichru, ale nie nadrabia to za wszystkie jego minusy.

 

hearthstone ognik82. Ognik | Wisp

Darmowy 1/1 może wyglądać dobrze na teście Vanilli, ale jest on po prostu za mały żeby być wartym karty. 1/1 nigdy nie wymieni się równo i jest tragiczny jeśli wyciągniesz go w późniejszym etapie gry. Możesz spróbować użyć go do aktywowania combo Łotra, ale nawet wtedy jest bardzo kiepski.

 

hearthstone wyrocznia burych łusek83. Wyrocznia Burych Łusek | Grimscale Oracle

Nie będziesz miał talii Murloków na Arenie i wybieranie jego w nadziei, że to się uda jest wielkim ryzykiem. Przeważnie kończy on jako Ognik, który kosztował 1 many.

 

I to już koniec listy Trumpa. Kart jest bardzo dużo, a to tylko podstawowe karty neutralne. Do tego dochodzą jeszcze karty klasowe, które zostaną opisane w osobnych poradnikach. W tym ogromie jest trudno połapać się na początku, ale jest pewna metoda dająca szybkie rezultaty – przede wszystkim naucz się kart świetnych i dobrych oraz tragicznych. Bardzo często będziesz widział do wyboru dwie tragiczne karty i trzecią, która nie wiesz, z której jest kategorii – wtedy już będziesz wiedział, że jest ona najlepszym wyborem w tej sytuacji. Zdecydowanie ograniczy to ilość kart do zapamiętania. Z czasem spokojnie nauczysz się wszystkich kart, warto mieć ten poradnik otworzony w tle w trakcie wybierania kart na arenie – tylko pamiętaj grać w trybie okna, bo w trybie pełnego ekranu może dopaść Cię jakiś bug graficzny przy używaniu alt-tab.

Pamiętaj też, że zawsze możesz znaleźć pomoc na naszym forum areny – Hearthstone Forum Arena.

Author: hearthstone

Share This Post On

5 komentarzy

  1. Fajna inicjatywa z tłumaczeniem poradników Trumpa, jednak mam dwie uwagi.

    Pierwsza to kalka językowa. I tu nawet nie trzeba w oryginalny tekst zaglądać, aby to stwierdzić. Przez ten zabieg pojawiają się zdania potworki, powtórzenia, oraz zły szyk zdań.

    Błędy:

    Wstęp
    Dodatkowo będziemy patrzyli na karty przez pryzmat znanego z świata Magic: The Gathering Vanilla Test.
    /ze świata

    6. Rycerz Srebrnej Dłoni | Silver Hand Knight
    Jest wystarczająco silny aby dostarczyć wartość za ten koszt…
    /brak tu sensu

    9. Ogr z Głazograbych | Boulderfist Ogre
    W przeciwieństwie jednak do Yetiego, Ogr z kosztem many 6 nie gwarantuje, że użyjesz go w każdej rozgrywce i musi się napocić jeśli jesteś z tyłu.
    /końcówka bez sensu

    12. Tarczowy z Sen’Jinu | Sen’jin Shieldmasta
    Tarczowy z Sen’Jinu będzie zapewne największym stronnikiem na planszy w turze czwartej i robi wiele aby ustabilizować planszę.
    /powtórzenie

    14. Czempion Wichrogrodu | Stormwind Champion
    Mówiąc o natychmiastowym wpływie – Czempion Wichrogrodu dostarcza dokładnie to.
    /dokładnie co?
    Mówiąc o natychmiastowym wpływie – Czempion Wichrogrodu jest tego świetnym przykładem.

    Dodatkowo, z swoją nową, potężniejszą dzięki buffowi Czampiona armią jesteś w stanie często stworzyć sytuację, w której będzie bezpieczny od zemsty.
    /bezpieczny kto? Czempion?
    /ze swoją nową

    Dodatkowo z statami 6/6 Twój przeciwnik będzie musiał przeważnie wymienić się 1 do 2 aby pozbyć się Cempiona i jego wielkiego buffa.
    /zjedzona literka

    25. Rycerz z Wichrogrodu | Stormwind Knight
    Rycerz z Wychrogrodu jest interesującym stronnikiem z uwagi na to, że ma natychmiastowy wpływ, co uzasadnia jego koszt, po prostu nie jest to duży wpływ.

    27. Wilkor alfa | Dire Wolf Alfa
    Wilkor alfa jest trochę mały jak na za dwa many,

    16. Zbieracz łupów | Loot Hoarder
    Jedyna przewagą jaką Młodsza Inżynier ma nad Zbieraczem jest fakt, iż w później grze ona daje kartę od razu i możesz od razu wykorzystać tą kartę.
    /iż w później grze, daje ona kartę, którą możesz od razu wykorzystać.

    Tak pobieżnie i wyrywkowo, ale jest tego dużo, dużo więcej. Nasz język ojczysty jest na tyle bogaty, że spokojnie można używać zamienników, bez burzenia kontekstu. Poza tym, rolą tłumacza jest przełożyć tekst tak, aby przeciętny Kowalski był w stanie go zrozumieć. Tu niestety momentami są problemy. Przytoczę słowa Trumpa z poradnika Bądź elastyczny.

    Sprawa druga to korekta, a w zasadzie jej brak. Przed puszczeniem takiego tekstu na główną, powinien on zostać przez kogoś sprawdzony. Proponuję zwerbować jakiegoś mistrza szpady giętkiej, który będzie nad tym czuwał. Jeżeli go nie macie, to tłumacz po każdym przełożonym akapicie powinien czytać swoje wypociny na głos. To dużo pomaga w wyłapywaniu błędów, bo słyszysz, że coś brzmi nie tak jak powinno.

    Mimo wszystko, dobra robota. Inicjatywa jak pisałem fajna, pomocna zarówno dla początkujących, jak i tych mających problemy z angielskim.

    Powodzenia przy kolejnych projektach. :)

  2. Dzięki za poprawki, właśnie na takie coś liczyliśmy :)

    Przy 45 000 znaków to i tak jest ich mniej niż się spodziewałem. Niestety nikogo do korekty nie mamy, ale bardziej się przyłożymy przy tworzeniu. Dzięki za radę z czytaniem na głos, znałem tą technikę i zapomniałem o niej. Błędy oczywiście i tak będą i tutaj liczmy na userów takich jak Ty, w końcu to ma być miejsce tworzone wspólnie i taki wkład jest bardzo mile widziany.

    Mam pytanie odnośnie dwóch miejsc, które wymieniłeś:

    6. Rycerz Srebrnej Dłoni | Silver Hand Knight
    Jest wystarczająco silny aby dostarczyć wartość za ten koszt…

    Dla osób z świata HSa raczej jest to dość oczywiste o co tutaj chodzi. Ewentualnie powiedz jak byś to napisał, żeby było zrozumiałe, że chodzi o wartość karty.

    12. Tarczowy z Sen’Jinu | Sen’jin Shieldmasta
    Tarczowy z Sen’Jinu będzie zapewne największym stronnikiem na planszy w turze czwartej i robi wiele aby ustabilizować planszę.

    Powtórzenie bo jest wymieniony zaraz po jego nazwie, czy o co chodzi?

    Jeszcze raz dzięki za poprawki, jak znajdziesz jakieś inne to pisz śmiało :)

  3. 6. Rycerz Srebrnej Dłoni | Silver Hand Knight
    Jest wystarczająco silny aby dostarczyć wartość za ten koszt…
    Dla osób z świata HSa raczej jest to dość oczywiste o co tutaj chodzi. Ewentualnie powiedz jak byś to napisał, żeby było zrozumiałe, że chodzi o wartość karty.

    Jest wystarczająco silny jak na swój koszt, przez co jest wartościowy/ma dużą wartość

    do tego reszta zdania jest dziwna
    ale do czasu jak nadejdzie tura 5 jest bardzo prawdopodobne, że będziesz z tyłu jeśli to Twój pierwszy duży stronnik.
    trzeba to przebudowć

    12. Tarczowy z Sen’Jinu | Sen’jin Shieldmasta
    Tarczowy z Sen’Jinu będzie zapewne największym stronnikiem na planszy w turze czwartej i robi wiele aby ustabilizować planszę.
    Powtórzenie bo jest wymieniony zaraz po jego nazwie, czy o co chodzi?

    Chodziło mi o słowo „plansza”, które można wywalić/zamienić, przykładowo

    Tarczowy z Sen’Jinu będzie zapewne największym stronnikiem w czwartej turze i robi wiele aby ustabilizować planszę.

    1. Yeti z Zimnych Wichrów | Chillwind Yeti
    Dodatkowo z uwagi, że jego statystyki są zwiększone w stronę życia sprawia, że zostanie on wymieniony za dwie karty, które będą musiały go zaatakować, w większości gier.
    /Ponadto jego statystyki są zwiększone w stronę życia, co sprawia, że w większości gier zostanie on wymieniony za dwie karty, które będą musiały go zaatakować.

    4. Kapłanka Straceńczego Słońca | Shattered Sun Cleric
    Można pomyśleć o tej karcie jak o kosztującej 3 many z statami 4/3 bo to jest w końcu to co wnosi ona na stół, ale to by było zbyt duże uproszczenie jej.
    /ze statami
    a „ale to by było zbyt duże uproszczenie jej” zamienić na „lecz byłoby to zbyt duże uproszczenie”.

    9. Ogr z Głazograbych | Boulderfist Ogre
    W Vanilla test Ogr jest mocno do przodu nawet przy koście 6 ….
    /koszcie

    10. Gnomka wynalazca | Gnomish Inventor
    Stosunkowo mały rozmiar tego stronnika przeważnie umieści Cię z tyłu na planszy, ale jego umiejętność nagradza Cię w przesunięciu do później gry.
    /”umieści Cię z tyłu na planszy” nie brzmi tu zbyt dobrze, chodzi o to, że gnomka nie jet w stanie dać nam przewagi nad przeciwnikiem/na stole, w tym kierunku musicie kombinować. Końcówka podobnie – „w przesunięciu do później gry” może w przejściu do późniejszej?

    13. Przywódczyni Kultu | Cult Master
    Nawet jeśli pociągniesz dzięki niej tylko jedną kartę, zagrożenie pociągnięcia większej ilości jest na tyle realne, że Twój przeciwnik zabije ją w następnej turze.
    /jeżeli chodzi o drawy, to wszelkie „pociągnij”, zastąpiłbym „dobierz”, ale to moja osobista sugestia. To samo w innych przypadkach, ale ich już nie będę wrzucał

    16. Zbieracz łupów | Loot Hoarder
    Jedyna przewagą jaką Młodsza Inżynier ma nad Zbieraczem jest fakt, iż w później grze, daje ona kartę, którą możesz od razu wykorzystać.
    /to mi wczoraj umknęło – późniejszej

    16. Zbieracz łupów | Loot Hoarder
    Ciało Łamacza zaklęć może być trochę słabe, ale jest w stanie dać odpowiedz na tyle rodzajów zagrożeń, że spokojnie nadrabia tym.
    /tym nadrabia.

    24. Szalejący worgen | Raging Worgen
    Szalejący worgen potrafi zmusić wszystkich przeciwników do zwrócenia uwagi na niego z uwagi na zagrożenie jego Szału.
    /jakim jest Szał.

    32. Wojownik Błękitnoskrzelich | Bluegill Warrior
    Wojownik Błękitnoskrzelich i kolejna karta na liście są bardzo podobne z uwagi na to, że są w zasadzie czarami niszczącymi przeciwnik
    /”a”

    Dwa many za dwa obrażeń to całkiem uczciwy interes,
    /obrażenia

    33. Wilczy jeździec | Wolfrider
    Wilczy jeździec to kolejny akceptowalny interes typu 3 obrażeń za 3 many.
    /jw.

    34. Mściwy kowal | Spiteful Smith
    Z wszystkich kart, które czerpią korzyści z broni, on jest najlepsza kartą jeśli nie masz takowych broni.
    /powtórzenie
    Spośród wszystkich kart czerpiących korzyści z broni, on jest najlepszą kartą jeżeli takowych nie posiadasz.

    36. Żywiołak mrozu | Frost Elemental
    Porównując go do Ogr z Głazograbych
    /Ogra, tego typu przypadków, gdzie nazwy nie są odmieniane jest kilka w całym tekście. Warto to poprawić.

    czy natychmiastowe zamrożenie jest warte dodatkowych 3 statów?
    /punktów statystyk

    Zwykle odpowiedź to nie.
    /Zwykle odpowiedź brzmi nie.

    37. Żółwior szczękogryz | Oasis Snapjaw
    Łącznie 9 życia z atakiem za 4 many to jest to co
    /tu trzeba zaznaczyć, że chodzi o pkt statystyk, inaczej wychodzi z tego bzdura
    Łącznie 9 punktów statystyk(życie i atak) za 4 many…
    /choć w tym wypadku nawias można wywalić, bo jest to oczywiste, lub napisać to zupełnie inaczej – decyzję pozostawiam wam

    Ten podział jest mniej efektywny ponieważ co prawda przyjmie wiele ataków na siebie zanim padnie, ale tak samo jest mało prawdopodobne, że sam coś zabije gdy go zaatakują.
    /lecz prawdopodobieństwo, że sam coś zabije gdy zostanie zaatakowany jest niskie.
    lub …lecz jest mało prawdopodobne, że sam coś zabije gdy zostanie zaatakowany.

    to że posprząta wszelkie 3/2 na planszy jeśli będzie miał czas na to.
    /będzie miał na to czas.

    42. Berserker z amani | Amani Berserker
    – jest znacznie wyżej w rankingu w taliach Maga i Wojownika, że jest nawet wtedy dopuszczalny.
    /w taliach Maga i Wojownika jest znacznie wyżej w rankingu. /resztę można spokojnie wywalić

    43. Akolita bólu | Acolyte of Pain
    – musi wyciągnąć Ci silną późniejszą grę bo przez niego będziesz z tyłu.
    /źle sformułowane

    46. Arcymag | Archmage
    +1 siły zaklęć jest dośc rzadkie
    /do

    a staty 4/7 nie są konkurencyjne wystarczająco za 6 many
    /nie są wystarczająco konkurencyjne jak na swój koszt/ten koszt

    48. Monterka smokorów | Dragonling Mechanic
    Monterka smokorów byłaby lepsza z mniejszym zwierzakiem – aby sama była większa i sama w sobie nie jest dobra za 4 many.
    /masło maślane :D

    55. Kapłanka Eluny | Priestess of elune
    Jest za mała za swój koszt, a jej bonus nie mający wpływu na planszę nie nadrabia za ten koszt.
    /Jest za mała jak na swój koszt i jej bonus nie mający wpływu na planszę nie rekompensuje tego.

    61. Murlok brzegowiec | Murloc Tidehunter
    Może i Murlok Brzegowiec daje Ci dwóch stronników z akceptowalnym 3/2 łącznie za 2 many, aczkolwiek oba z nich mają po 1 pkt życia przez co są bardzo podatne na usunięcie mocami bohaterów
    /obaj mają, oraz podatni

    69. Stróż Mogu’szanu | Mogu’shan Warden
    Osiem ataku z życiem jest tym czego oczekujesz od stronnika za 4 many,
    /to samo co w przypadku żółwia

    71. Tauren wojownik | Tauren Warrior
    nie mówiąc o tym, że żaden kompetentny przeciwnik nie zabawi się w to
    /na to nie pójdzie.

    72. Wulkaniczny furiat | Magma Rager
    W Arenie jest aż zbyt wiele przypadków, w których wymienisz się niekorzystnie przeciwko mocom bohaterów za 1 obrażeń.
    /biorąc pod uwagę całość proponuję takie zdanie:
    Na Arenie jest zbyt wiele przypadków, w których nie będziesz w stanie dokonać korzystnej wymiany, ze względu na moce bohaterów zadające ten jeden pkt obrażeń.

    77. Piechur ze Złotych Włości | Goldshire Footman
    Ta gra nie będzie miała wystarczającego wpływ w żadnej grze aby była warta wybrania.
    /karta, poza tym zdanie bez sensu
    Ta karta nie ma wystarczającego wpływu na grę, aby została wybrana.

    Wypisałem te, które najbardziej mi się rzuciły w oczy. Sporo pewnie mi umknęło, na interpunkcję nie zwracałem uwagi, a takie błędy też pewnie są. Pamiętajcie przy następnych tłumaczeniach, że w przypadku takiego poradnika, możecie sobie pozwolić na bardziej swobodny przekład. Własna interpretacja również powinna sprawę ułatwić i pomóc w konstruowaniu zdań.

    Jeszcze raz powodzenia życzę. :)

  4. Dzięki wielkie za kolejne uwagi, poprawiłem wszystko poza brakiem odmiany nazw stronników – jest to celowe. Mamy zamiar dodać system, który po najechaniu na nazwę stronnika pokaże jego kartę. Niestety minusem tego systemu jest to, że będzie działał tylko z sztywnymi nazwami kart, inaczej byśmy zostali zasypani ilością powiązań między odmianami ich nazw jakie musielibyśmy stworzyć. Dlatego nazwy te nie są odmieniane. Nie jest to wielka przeszkoda w czytaniu, każdy gracz będzie rozumiał o co chodzi, szczególnie gdy system będzie aktywny. Nie ruszałem też słowa „staty” na punkty statystyk – tak byłoby poprawnie, ale chcemy używać potocznej mowy typowej dla graczy, gdyż lepiej ona do nich dociera.

    Jak Ci się jeszcze coś gdziekolwiek rzuci w oczy to pisz śmiało :) I jeszcze raz wielkie dzięki za to, że Ci się chciało te wszystkie błędy wyłapać. To pierwsze nasze tego typu obszerniejsze tłumaczenie od długiego czasu i faktycznie następnym razem będziemy kierować się bardziej swobodnym przekładem.

Submit a Comment