Jak pokonać przeciwnika z Legendarnymi kartami?

Jak pokonać przeciwnika, który w talii posiada dużą ilość kart Legendarnych?

Dlaczego losuje mi mocnych przeciwników?

legendarne-kartySystem doboru graczy opiera się na wewnętrznym rankingu gracza z ang. Matchmaking Ranking (MMR). MMR oparty jest na ilości wygranych gier, przegranych oraz stosunku wygranych do wszystkich rozegranych gier (win ratio). Nie bierze natomiast pod uwagę ilości kart legendarnych, wartości talii pod względem wartości poszczególnych kart, klasy bohatera czy poziomu bohatera. Dlatego często początkujący gracze mogą natknąć się na przeciwnika który posiada mocniejsze karty, ale gra na tyle kiepsko że współczynnik wygranych jest taki sam.

W przypadku gier rankingowych sytuacja jest trochę inna. Tutaj o doborze przeciwnika decyduje ranking. Za wygranie rozgrywki otrzymujemy gwiazdkę, w przypadku serii zwycięstw kilka gwiazdek, za przegranie tracimy. Po zebraniu odpowiedniej ilości gwiazdek awansujemy na wyższą rangę. Na początku każdego sezonu wszyscy gracze startują z rangą 25 i awansują wraz z ilością wygranych gier. Zgodnie z informacjami od Blizzarda sezon trwa jeden miesiąc po czym następuje reset i wszyscy zaczynają od nowa, od 25 rangi.
Z tego powodu na początku sezonu każdy ma tę samą rangę i podczas losowania przeciwnikiem może być ktoś kto w poprzedni sezon zakończył na randze 25 lub zdobył rangę legendarną. Sytuacja powinna unormować się po pierwszych kilku dniach sezonu i jeśli ktoś nie chce denerwować się dużą liczbą przegranych, powinien grać w trybie rozrywki do czasu ustabilizowania się rankingu.

Przeciwnik ma same karty legendarne i nie mogę wygrać.

Posiadanie kart legendarnych w talii nie oznacza automatycznego sukcesu. Dwie lub trzy karty bardzo rzadko wygrywają całą grę, w szczególności gdy karta legendarna kosztuje 8 kryształów many. Zanim przeciwnik zagra taka kartę musi minąć długi czas, który można wykorzystać do wygrania rozgrywki.
Aby móc skutecznie konkurować z taliami legendarnymi musimy podjąć kilka kroków przygotowując własną talie.

1. Dobór stronników

1.1 Wyciszenie

Łamacz zaklęć

Łamacz zaklęć

Większość kart legendarnych posiada specjalne efekty których można pozbyć się zagrywając stronnika z efektem wyciszenia. Wyciszenie sprawi że teoretycznie mocna karta np. Ysera przestanie być taka groźna gdy nie będzie posiadała swojego efektu.

Wyciszenie można użyć za pomocą stronników:

Neutralni:

  • Sowa żelaznodzioba – Powszechna – koszt many 2
  • Łamacz zaklęć – Powszechna – koszt many 4

Klasowi:

  • Druid – Opiekun Gaju – Rzadka – koszt many 4

1.2 Prowokacja

Prastary obserwator

Prastary obserwator

Kontrą dla wszystkich atakujących stronników jest prowokacja. Zanim stronnik zaatakuje naszego musi najpierw zaatakować stronnika z prowokacją, co daje nam czas na przygotowanie odpowiednich zaklęć, stronników oraz sprawia że atakujący stronnik zostanie “zmiękczony” podczas ataku na naszego stronnika z prowokacją.

Ciekawym rozwiązaniem jest zagranie Prastary obserwator oraz Protektorka Słonecznej Furii. Daje nam dość mocnego stronnika z prowokacją przy niskim koszcie kryształów many (4).

1.3 Zamrożenie

Zamrożenie kojarzy się z efektami zaklęć maga. Można jednak zbudować talię dla innej klasy niż mag, w której wykorzystani zostaną stronnicy posiadający efekt zamrożenia:

  • Żywiołak wody – Powszechny – koszt many 6

1.4 Zamiana stronnika

W grze istnieje kilku stronników którzy mogą zamienić stronnika w innego, który nie stanowi już tak dużego zagrożenia jak zagrany stronnik.

  • Gelbin Mekanownik – Legendarna – koszt many 6
  • Nadiskrownik Opiłek – Legendarna – koszt many 3
Technik kontroli umysłu

Technik kontroli umysłu

1.5 Przejęcie kontroli nad stronnikiem

Część stronników posiada efekt, który powoduje przejęcie kontroli nad stronnikiem przeciwnika, daje nam to możliwość posiadania legendarnego stronnika bez konieczności posiadania jego karty.

  • Technik kontroli umysłu – Rzadka – koszt many 3
  • Sylwana Bieżywiatr – Legendarna – koszt many 6
  • Kapłan – Kabalistka cieni – Epicka – koszt many 6

1.6 Trucizna

Posiadanie stronnika z efektem trucizny na stole, sprawi że będziemy w stanie wyeliminować jednego dowolnego stronnika z gry kosztem naszego stronnika. Ma to szczególne znaczenie w przypadku grania klasą , która nie posiada zbyt wiele kart tzw. removali, czyli takich których zagrania powoduje usunięcie stronnika z gry.

  • Cesarska kobra – Rzadka – koszta many 3
  • Łotr – Cierpliwy skrytobójca – Epicka – koszt many 2

1.7 Szarża

Szarża jest bardzo użyteczna w przypadku nagłej potrzeby pozbycia się zbyt mocnej karty przeciwnika. Czasem zagranie stronnika z szarżą połączone z innymi stronnikami lub zaklęciami spowoduje efektywne wyeliminowanie niebezpiecznego stronnika.

Beztwarzowy manipulator

Beztwarzowy manipulator

1.8 Pozostali użyteczni stronnicy

Poza wymienionymi powyżej sposobami mamy do wyboru jeszcze kilku stronników którzy mogą odmienić wynik gry w jednej turze:

  • Beztwarzowy manipulator – Epicka – koszt many 5
  • Łowca grubego zwierza – Epicka – koszt many 3
  • Prorok zagłady – Epicka – koszt many 2
  • Czarny Rycerz – Legendarna – koszt many 6
  • Śmiercioskrzydły – Legendarna – koszt many 10

2. Zaklęcia

Praktycznie każda klasa posiada zaklęcie, za którego pomocą możemy zniszczyć dowolnego stronnika przeciwnika. Poniżej znajduje się lista zaklęć z ich opisem i sugestią w jakich przypadkach jest najefektywniejsze.

2.1 Czarnoksiężnik

  • Splugawienie – Podstawowa- koszt many 1 – niszczy stronnika na początku następnej twojej tury. Efektywne w połączeniu ze stronnikiem z prowokacją lub zamrożeniem.
  • Pakt ofiarny – Podstawowa – koszt many 0 – bardzo dobra karta gdy gramy przeciwko Czarnoksiężnikowi. Najlepsza karta przeciwko Lordowi Jaraxxusowi. Gdy przeciwnik zastąpi swojego bohatera Lordem Jaraxxusem, ta karta niszczy go. Jaraxxus jest demonem. dodatkowo w przypadku zniszczenia stronnika przywraca 5 pkt. życia.
  • Wyssanie duszy – Rzadka – koszt many 6 – podobnie jak Pakt ofiarny niszczy stronnika, tym razem be ograniczeń do rodzaju “demon” i przywraca 3 pkt. zdrowia bohaterowi.
  • Wypaczona otchłań – Epicka – koszta many 8 – niszczy wszystkich stronników na stole, bardzo przydatna przeciwko dużej ilości stronników przeciwnika np. przeciwko taliom opartym na murlokach.
Siła natury

Siła natury

2.2 Druid

  • Siła natury – Epicka – koszta many 6 – przyzywa 3 drzewce z szarżą co oznacza 6 obrażeń którym można zapobiec tylko poprzez prowokację lub boską tarczę, w połączeniu z Dziki ryk można, mając pusty stół, zadać 12 pkt. obrażeń.
  • Naturalizacja – Powszechna – koszt many 1 – opis karty mówi sam za siebie “Zniszcz dowolnego stronnika”. Skutkiem ubocznym jest dobieranie kart przez przeciwnika, jednak skutek ten w pewnych sytuacjach może być bardziej efektywny niż samo zniszczenie stronnika np. gdy przeciwnik nie ma już kart w talii i każde dobranie karty powoduje otrzymanie przez niego obrażeń.

2.3 Kapłan

  • Masowe rozproszenie – Rzadka – koszt many 4 – bardzo przydatna karta przeciwko graczom, którzy zagrali kilku stronników posiadających aktywne efekty np. Sylvanas, Ysera. Dodatkiem jest dobranie karty co nie jest bez znaczenia.
  • Kontrola umysłu – Podstawowa – koszt many 10 – najlepszy sposób na pozbycie się stronnika przeciwnika, przejmij nad nim kontrolę. Duży koszt many powoduje iż zagranie tej karty możliwe jest dopiero w późnym etapie rozgrywki.
  • Wyciszenie – Powszechna – koszt many 0 – Wycisza stronnika, który traci swojej dodatkowe atrybuty i staje się zwykłym stronnikiem. Ważne: wyciszając Ragnarosa sprawia, że Ragnaros może zaatakować w zwykły sposób.
  • Słowo cienia: Śmierć – Podstawowa – koszt many 3 – niszczy stronnika z atakiem 5 lub większym, nie działa na stronników posiadających boska tarczę.
  • Słowo cienia: Ból – Podstawowa – koszt many 2 – niszczy stronnika z atakiem 3 lub mniejszymnie, działa na stronników posiadających boska tarczę.
Skrytobójstwo

Skrytobójstwo

2.4 Łotr

  • Skrytobójstwo – Podstawowa – koszt many 5 – niszczy stronnika przeciwnika, łatwa w użyciu jednak ze względu na wysoki koszt należy starannie przemyśleć jej użycie
  • Zniknięcie – Podstawowa – koszt many 6 – wszyscy stronnicy wracają na rękę właściciela, skuteczna przy dużej przewadze stronników przeciwnika, warto najpierw zaatakować swoimi stronnikami zanim użyje się tej karty

2.5 Łowca

  • Zabójczy strzał – Powszechna – koszt many 3 – niszczy losowego przeciwnika, bardzo skuteczna gdy przeciwnik posiada jednego stronnika, przed użyciem warto zmniejszyć ilość stronników przeciwnika za pomocą innych kart co zwiększy szansę na zniszczenie najmocniejszej karty
  • Znak łowcy – Podstawowa – koszt many 0 + Tajemny strzał – Postawowa – koszt many 1 – jedna z najtańszych i najlepszych kombinacji zaklęć, najpierw zmniejsza zdrowie stronnika do 1 a następnie zadaje 2 pkt. obrażeń, nie zapobiega śmierci stronnika, nie działa na stronników posiadających boska tarczę

2.6 Mag

  • Polymorfia – Podstawowa – koszt many 4 – zamienia stronnika w owcę, bardzo dobra kontra na wszystkich mocnych stronników, ważnym skutkiem jest wyciszenie co oznacza brak wywołania efektu agonii, skuteczna przeciwko stronnikom posiadającym boską tarczę
  • Pirowybuch – Epicka – koszt many 10 – ze względu na wysokość obrażeń bardzo skuteczna przeciwko stronnikom z dużą ilością zdrowia, bardzo wysoki koszt

2.7 Paladyn

  • Równość – Rzadka – koszt many 2 + Konsekracja – Podstawowa – koszt many 4 – taka kombinacja powoduje zmianę zdrowia wszystkich stronników na 1 i zadaje 2 pkt. obrażeń wszystkim postaciom wroga, bardzo skutecznie czyści stół ze stronników przeciwnika, ochronić przed tą kombinacją może tylko boska tarcza, ale zdrowie i tak zostanie zmienione na 1
Zły urok

Zły urok

2.8 Szaman

  • Wstrząs ziemi – Powszechna – koszt many 1 – wycisza stronnika i zadaje mu 1 pkt. obrażeń, bardzo przydatna karta nie tylko przeciwko kartom legendarnym ale przeciwko wszystkim mocnym stronnikom
  • Zły urok – Powszechna – koszt many 3 – zamienia stronnika w żabę, bardzo dobra kontra na wszystkich mocnych stronników, ważnym skutkiem jest wyciszenie co oznacza brak wywołania efektu agonii, skuteczna przeciwko stronnikom posiadającym boską tarczę

2.9 Wojownik

  • Bójka – Epicka – koszt many 5 – niszczy wszystkich stronników oprócz jednego losowo wybranego, bardzo dobra karta jednak ze względu na losowość może okazać się że skutek działania był odwrotny od oczekiwanego, na stole może pozostać najmocniejsza karta przeciwnika
  • Wewnętrzny szał – Powszechna – koszt many 0 + Egzekucja – Podstawowa – koszt many 1 – bardzo dobra kombinacja wojownika przeciwko praktycznie wszystkim stronnikom, wewnętrzny szał zadaje 1 pkt. obrażeń, po jej zagraniu można zagrać egzekucja na rannego stronnika, należy pamiętać że stronnik posiadający Boską Tarczę nie otrzyma obrażeń od wewnętrzny szał i nie będzie można na niego zagrać egzekucję

3. Rozgrywka

Oprócz posiadania dobrych kart kontrujących zagranych Legendarnych stronników przeciwnika należy pamiętać o jednej ważnej kwestii, aby zagrać kartę trzeba ja mieć na ręce. Tak, jest to oczywista oczywistość jednak często w natłoku stronników przeciwnika gracze tracą zimną krew i zagrywają najskuteczniejsze karty przeciwko stronnikom, którzy praktycznie nie mogą im zagrozić. Dlatego tak ważne jest zarządzanie kartami i nie zagrywanie wszystkich możliwych kart w turze. Lepiej poczekać na ruch przeciwnika i mieć możliwość skutecznej odpowiedzi na zagrane karty niż pozbyć się wszystkiego z ręki i w krytycznym momencie nie mieć czym odpowiedzieć.

Jedną z najważniejszych rzeczy jest dobieranie kart z talii. nie można dopuścić do sytuacji tzw. top-deck, gdzie podczas własnej tury mamy możliwość zagrania tylko jednej karty, tej którą dobraliśmy na początku tury. Jest duża szansa na to iż karta okaże się bezużyteczna w danej sytuacji i konieczne będzie poczekanie do kolejnej tury, co daje przeciwnikowi możliwość nieograniczonego atakowania bohatera jak i stronników.
W przypadku tworzenia talii należy pamiętać o umieszczeniu w niej kart zapewniających dodatkowe dobieranie kart np: Zbieracz Łupów, Młodsza inżynier oraz kart klasowych z takim efektem.

Author: hearthstone

Share This Post On

Submit a Comment