Świat Warcrafta, z którego pochodzi Hearthstone ma swoją historię sięgającą dziesiątki mileniów wstecz. Zapraszamy Cię do poznania tej niesamowitej opowieści zaczynając od stworzenia świata i stopniowo przechodząc do bieżących wydarzeń.
Historię zebrał w całość użytkownik Imgura – zigzagler, natomiast jej polską wersję opracowuje Tomek51882.
Świat Warcrafta będzie naszym cotygodniowym cyklem, zapraszamy do niego zawsze w poniedziałek rano. W sam raz do porannej kawy przed wzięciem się do pracy ;-)
Starzy Bogowie
Na początku, był tylko chaos.
Szaleństwo i nieporządek, te dwa byty wypełniały kosmos. Wśród tej chaotycznej ciemności istnieli Starzy Bogowie (Old Gods). Źródła wskazują na istnienie pięciu Starych Bogów: C’Thun, Yogg-Saron, Y’shaarj, N’zoth, tak brzmiały ich imiona. Istnieje jeszcze jeden, do tej pory nie nazwany Stary Bóg. Nie jest też znana jego pozycja. Nie do końca wiadomo czy świat Azeroth formował się wśród nich, czy też wymieniona wcześniej piątka nie natknęła się na dryfujący w przestrzeni świat Azeroth. Niezależnie od tego jak Starzy Bogowie znaleźli się na Azeroth, należy wiedzieć, że niszczyli oni planetę element po elemencie, prowadząc ją do zniszczenia.
Władcy Żywiołów
Te pierwotne istoty były inkarnacją żywiołaków. Początkowo, stworzenia te swobodnie wędrowały po młodym Azeroth. Niestety po przybyciu Starych Bogów na Azeroth, żywiołaki zostały zniewolone i za ich sprawą zmuszone do niekończącej się walki. Istniały cztery największe żywiołaki:
– Al’Akir Władca Wichrów. Jest władcą niebios, potrafi ciskać piorunami oraz tworzyć potężne burze. Jest najsłabszym z czwórki największych żywiołaków.
– Therazane Matka Ziemi. Jest najspokojniejszą z Wielkich Żywiołaków. Uwolniła się od rozkazów Starych Bogów, ale nadal czuje ona wieczny ból spowodowany przez inne Wielkie Żywiołaki: Al’Akir powoduje erozje gleby, Neptulon bezustannie uderza falami o ziemię oraz Ragnaros, który podpala i niszczy powierzchnie gleb.
-Neptulon Władca Mórz. Włada morzami. Ze swoim trójzębem był w stanie manipulować morzami do tego stopnia, że w ciągu jednej chwili, życie na powierzchni mogło zostać pogrążone przez morza.
– Ragnaros Władca Ognia (który jest na zdjęciu powyżej). Największy żywiołak ognia. Jego gniew jest niewyobrażalny a wykorzystując swoją złość byłby zdolny do zagotowania morza. Najprawdopodobniej najsilniejszy z całej czwórki.
Tytani
Tytani, wędrowali po wszechświecie, mając na celu uporządkowanie chaosu jaki istniał w kosmosie. Potrafili oni tworzyć nowe gwiazdy, planety i ich kształty według własnego kaprysu. Nawet moc tworzenia nowego życia była w zasięgu ich ręki. Byli jak bogowie, choć sami się tak nie nazywali, tytani widzieli siebie jako sługi z wielką mocą.
Tytani przybyli na Azeroth i zobaczyli efekty działań Starych Bogów, istniało ryzyko że korupcja panująca na Azeroth przeniesie się na inne światy, niszcząc wszystko co do tej pory powstało. Nastąpiła szybka decyzja wśród Tytanów – Starzy Bogowie musieli zostać wyeliminowani.
Tytani podjęli walkę ze Starymi Bogami oraz z Wielkimi Żywiołakami. Władcy Żywiołów, jeden po drugim zostawali obezwładnieni i wysłani do Elemental Planes z dala od świata Azeroth. Ich wpływy znacznie się zmniejszyły, a Tytani mogli skupić się na walce z prawdziwym złem.
Zabójstwo Y’Shaarj
Cel był jasny – Starzy Bogowie musieli zostać zniszczeni. Jeśli o to chodzi, Tytani osiągnęli połowiczny sukces.
Udało się zgładzić Y’Shaarj, lecz spowodowało to tylko szybszą korupcję świata. Ostatnie oddechy Y’shaarj splugawiły świat i powiły na nie dziwne stworzenia znane dzisiaj jako Sha, natomiast czarne serce potwora wciąż biło. Stało się jasne że Starzy Bogowie są jakoś powiązani z Azeroth. Zgładzenie ich spowodowało by zniszczenie świata, dlatego też Tytani zdecydowali się na bardziej humanitarne rozwiązanie…
Więzienia Starych Bogów
W różnych zakątkach świata, Tytani zbudowali labiryntowe miasta, których jedynym celem było uwięzienie Starych Bogów aż po kres czasów. Na północy, zbudowano Ulduar a w nim uwięziono Yogg-Sarona. Na południowym-zachodzie było Ahn’Qiraj, które strzegło C’thuna. Na południu, zbudowano Pałac Mogu’shan, w którym spoczywa wciąż bijące serce Y’Shaarj. Położenie więzienia N’zotha jest znane, lecz leży ono głęboko pod powierzchnią morza.
Odnalezienie Smoczych Aspektów
W północnych krańcach świata, Tytani obserwowali Proto-smoki (Protodrakes, to przodkowie smoków), w szczególności pięć z nich. Obserwowana piątka proto-smoków, zjednoczyła się i wspólnie pokonała tyrana Galakronda – ogromnego proto-smoka chcącego unicestwić wszystkie inne proto-smoki. Tytani uważali te istoty za godne pilnowania Azeroth, kiedy oni udadzą się w inne rejony wszechświata aby wypełniać swój cel. Ofiarowali więc oni część swojej mocy, tworząc tym samym pięć smoczych aspektów.
Alexstrasza – Aspekt życia, Najstarszy i najmądrzejszy smoczy aspekt. Stoi na czele Czerwonych Smoków. Mocy udzieliła jej panująca nad życiem tytanka Eonar. Życie jest bardzo cenne dla smoków a Alexstrasza rozumiała że czasem wymagane jest jego poświęcenie aby mogło być ono zachowane.
Ysera – Aspekt natury i lider Zielonych Smoków. Otrzymała podobny dar jak swoja czerwona siostra. Eonar przyznała jej panowanie nad królestwem zwanym Szmaragdowym Snem (Emerald Dream) Szmaragdowy Sen został więc stworzony przez Tytanów jako naturalną bazę czy też schemat do odbudowy świata i wszystkiego co na nim żyje. Zielone Smoki, podobnie jak Ysera, mogły dowolnie manipulować fauną i florą.
Malygos – Aspekt magii i lider Niebieskich Smoków. Najmądrzejszy ze wszystkich istot jeśli chodzi o magię. Dzięki swojej przebiegłości, został wybrany przez Tytana Norgannona na strażnika magii, mającego strzec jej tak, by nie mogła ona zakłócić planów Tytanów. Niewidzialne magiczne nici są jak żyły świata, płynąca w nich magia jest życiodajna dla całego Azeroth, dlatego też muszą być one dobrze strzeżone.
Nozdormu – Aspekt czasu i lider Brązowych Smoków. Otrzymał on najważniejsze zadanie. Wzmocniony przez Aman’Thula – twórcę Panteonu (najwyższa rada Tytanów), Nozdormu otrzymał dar widzenia i poruszania się w czasie. Był w stanie dostrzec wśród nieskończoności prawdopodobieństw te, które będą dotyczyć najbliższej przyszłości. Brązowe smoki strzegą upływu czasu, chroniąc je przed zniekształceniami magów oraz sługami Starych Bogów.
Wreszcie Neltharion – Aspekt ziemi i lider Czarnych Smoków. Stał się najpotężniejszy fizycznie od pozostałych Smoczych Aspektów. Mocy użyczył mu Tytan Khaz’goroth. Jego zadaniem było strzeżenie najgłębszych szczelin Azeroth oraz pilnowanie więzień Old Gods, kiedy będą one robiły się niestabilne. Przez tysiąclecia, odległość jaka dzieliła Starych Bogów od Nelthariona doprowadziła go do szaleństwa. Zdradził potem pozostałe Aspekty oraz zaczął być znany jako Śmiercioskrzydły…
Następna część już za tydzień!
Historię zebrał w całość i opracował Tomek51882 na podstawie Lore of Warcraft.
Maj 25, 2015
W tekście jest literówka
Nordormu – Aspekt czasu i lider Brązowych Smoków
Maj 25, 2015
Świetnie napisane i dodam od siebie że na ostatnim obrazku zapewne zamiast Malygosa jest Kalcegos.
Maj 25, 2015
COLOR=#000000][FONT=Arnhem Pro 400] [/FONT][/COLOR]
Super. Jako osoba nie znająca w ogóle genezy tego świata bardzo chętnie przeczytam każdy tekst o nim związany :)
Wychodzi na to, że jeszcze karty Therazane możemy się spodziewać :)
Maj 25, 2015
QUOTE
Dzięki, już poprawiłem :)
Maj 25, 2015
bardzo fajnie napisane, choć trochę mnie zawiodło bo na pierwszy rzut oka myślałem że to info o nowym dodatku xd
Maj 25, 2015
Naprawdę,słaby post.
Nie wiadomo tak ilu jest Old Gods,strasznie mało informacji o nich.
Artykuł wygląda jakby był napisany połowicznie,można by napisać więcej na te tematy a ograniczyłeś się do tego co tak naprawdę każdy wie.Ogromne obrazki,mało tekstu albo jakiś konkretnych faktów,mogłes troche wiecej poszperac w tym wszystkim,a by był naprawde bardzo dobry artykuł.
Maj 28, 2015
try tarder
Maj 25, 2015
tylko że to jest tekst mający pobieżnie przybliżyć lore ludziom, którzy nie mają innej styczności z uniwersum Warcraft. w takim wypadku artykuł spełnia swój cel w 100%
Maj 25, 2015
Jakby miał przepisywać książkę to mijałoby się z celem. Osoby zainteresowane tematem znajdą masę informacji na ten temat, a ktoś kto lubi pograć w HSa i nie koniecznie w coś bardziej warcraftowego to artykuł pasujący IMO :)
Maj 25, 2015
QUOTE
Maj 25, 2015
To nie rozumiem,po co tworzyć artykuł,który tak naprawdę nic dokładnie nie mówi o wymienionych wyżej rzeczach,to sie mija z celem tworzenie czegoś takiego co wyladuje na głównej a w tytule jest napisane „Lore” Można,a nawet trzeba zrobic obfity materiał o samych „Old Gods” jak w tytule zreszta a autor wspomina także o aspektach i innych rzeczach.Jak już sie za cos zabiera niech to zrobi porządnie,nawet jeśli to jest artykuł dla osób którym nie za bardzo zależy na lore to po przeczytaniu tego (tzn.obszerniejszego materiału) mogli by inaczej do sprawy podejśc. Tutaj jest ugryzione wszytkiego po trochu i wyszedł bubel.
Maj 25, 2015
Wyszło bardzo dobrze, bo większość osób, która ma znać dobrze lore już je zna. A pozostałym w większości nie potrzeba więcej. A jeśli temat ich zainteresuje to mają masę wiki na necie, z których mogą dowiedzieć się więcej.
Maj 25, 2015
QUOTE
To ja nie rozumiem. W takim razie lepiej nic nie pisać?
Maj 25, 2015
Artykul spoko, chociaz po jego przeczytaniu mam wrażenie, że świat WC jest bezsensu :D
Maj 25, 2015
QUOTE
Pelkinie widać, że znasz lore świetnie i jesteś wyjadaczem tematu. Gdybyśmy napisali taki obszerny tekst jak sam wskazujesz to z pewnością wielu osobom spodobałby się, ale pojawiałyby się także osoby, które mówiłyby że tekst za długi i za obszerny i że oni chcieliby tylko ogólny zarys poznać. Nie wszyscy jednak chcą znać tematykę, aż tak dogłębnie. To właśnie dla nich powstał ten tekst. Nie dogodzimy nim Tobie, ale też nie taki był nasz cel.
Nie planujemy obecnie obszerniejszego materiału, brak nam rąk do tego. Jeśli jednak byłbyś zainteresowany opracowaniem takiego materiału, to chętnie udostępnimy go w portalu z oczywiście wszelkimi honorami oddanymi Tobie za stworzenie tegoż tekstu.
Maj 25, 2015
Ja lore warcrafta znam tylko z Warcrafta 3 (i HSa Kappa ) więc tekst bardzo fajny i z zaciekawieniem przeczytałem. Tylko jedna rzecz mi się tak rzuciła w oczy, że prawie oślepłem. „Istniało ryzyko, że korupcja…” Domyślam się, że w oryginale było „corruption” i w tym kontekście zdecydowanie powinno zostać przetłumaczone jako „skażenie”. Te różne stworki z gier mające „corrupted” w nazwie wcale nie są skorumpowane :zaciesza:
Maj 26, 2015
Może jakiś znawca mi wyjaśnić, dlaczego Al’Akir jest najsłabszy? W sensie – z czego to wynika, czy była jakaś przyczyna, czy gość tak po prostu ma? Bo na logikę żywioły powinny się równoważyć. A to już któryś opis, gdzie jest wyraźnie zaznaczone, że ten żywiołak jest najsłabszy.
Maj 28, 2015
Zalogowałem się pierwszy raz od miesiąca tylko po to, żeby to napisać
ŚWIETNA ROBOTA!
W uniwersów warcrafta siedzę już wiele lat, w zasadzie od ukazania się gry Warcraft 2 Tides of darkness. Uważam, że stworzenie całego tego świata to ogromny sukces i wspaniałe dzieło, które warto przybliżać laikom.
Nie przejmuj się tymi co marudzą, zazdroszczą zacięcia i talentu. Jeżeli są tacy cwani niech sami zrobią to lepiej ;)
Ja z niecierpliwością czekam na następny poniedziałek! Powodzenia w tłumaczeniu i opracowywaniu dalszych części,
Pozdrawiam!
Maj 29, 2015
Można poprosic o jaki email ? ;)
Maj 30, 2015
QUOTE
Wysyłałem Ci na prywatnej wiadomości :)
Lipiec 1, 2015
Tak btw: Kiedy Nozdormu doczeka się jakiegoś reworka, ja się pytam? Wielki potencjał zmarnowany…
Lipiec 13, 2015
Brakuje niektórych informacji, ale to w sumie historia w pigułce. Jeśli komuś nie chce się czytać setek stron, to taki tekst jest idealny. Jeśli jednak ktoś pragnąłby zagłębić się bardziej w lore, polecam moje książki – 2 tomy Pradawnej Kroniki (link do strony i książki w sygnaturce).
Co do samego odcinka, to nie wiemy dokładnie ilu było Starych Bogów. Najprawdopodobniej było ich 5, ale mogło być więcej. Nie znamy położenia ostatniego, ale najprawdopodobniej znajduje się na wschodzie. Niektórzy sądzili, że mógł zostać uwięziony na Polanach Tirisfal, co tłumaczyłoby szaleństwo wysokich elfów, ale Blizzard temu zaprzeczył. Coś tam jest, ale nie Stary Bóg (wielu stawia na sanktuarium Krasusa).
Błędy:
– C’Thuna nie uwięziono w Ahn’Qiraj. Stary Bóg uciekł przed tytanami na pustynię Silithus. W ślad za nim Panteon posłał swoje kamienne sługi. Za ściganym i ścigającymi zaginął ślad, więc uznano, że Stary Bóg nie żyje. C’Thun przeżył jednak i ciężko ranny ukrył się pod piaskami pustyni, a później dopiero przejął kontrolę nad kolonią aqirów, które wyewoluowały później w qirajów.
– Pałac Mogu’shan zbudował Lei Shen. Serce Y’Shaarja ukryto pod Doliną Wiecznego Rozkwitu (Kwiatów), a na jego straży postawiono obserwatora Norushena.
– Przyszłe Aspekty zostały wybrane przez Tyra, 1 z obserwatorów – sługę tytanów, który poprowadził je do walki z Galakrondem.