Wywiad z twórcami Eric Dodds i Ben Brode

Amerykański serwis Hearthpwn.com przeprowadził wywiad z twórcami Hearthstone – głównym projektantem: Eric Dodds i starszym projektantem gier: Ben Brode. W wywiadzie zadali pytania zarówno własne jak i te zgłoszone przez społeczność. Wywiad jest długi i bardzo ciekawy, pojawiły się w nim pytania zarówno o nowe dodatki, przygody w Hearthstone czy też często pojawiające się kwestie trybu widza i organizowanie turniejów Hearthstone. Poniżej prezentujemy zarówno najważniejsze informacje jak i pełen wywiad przetłumaczony przez nas z Hearthpwn.com na język polski.

Eric DoddsNajważniejsze informacje z wywiadu:

  • Wkrótce zostaną podane informacje odnośnie specjalnego wierzchowca do World of Warcraft związanego z Hearthstone – Hearthsteed. Podobno ma to być prawdziwe wkrótce, nie takie Blizzardowe za parę miesięcy.
  • W trybie przygód będzie można zdobyć między innymi nowe karty klasowe
  • Tryb widza nie będzie gotowy na premierę, ale jest bardzo wysoko na liście priorytetów
  • Póki co nie ma planów zaimplementowania API dla społeczności, ale jeśli sporo ludzi będzie tego chciało to może jednak Blizzard zerknie na taką opcję

Premiera

  • Battle.net Granie Globalne powinno być gotowe na premierę
  • Opcja ponownego połączenia po przerwaniu powinna też być gotowa i właśnie nad nią pracują
  • Rewersy kart i złoci bohaterowie będą nagrodami za rankingi, które będą zaimplementowane na premierę
  • Trwa walka z bugiem zamieniającym miejsca stronników

Nagrody, ekonomia

  • Nie ma jeszcze żadnych szczegółów co do nowych bohaterów do kupienia za prawdziwe pieniądze. Koncepcja jest w wczesnej fazie.
  • Twórcy są zadowoleni z aktualnego tempa w jakim gracze zarabiają złoto i zdobywają pakiety. Prawdziwą nagrodą w Hearthstone powinno być samo granie!
  • Limit 100 złota na dzień nie był stworzony jako szczyt, do którego dotrze wielu graczy każdego dnia.
  • Zamiarem zadań było to abyś zawsze zdobywał nagrodę za zrobienie jakiegoś. To nie jest system osiągnięć, którym tak wielu graczy jest zainteresowanych.

Projekt gry

  • Istnieje około trzy procent przewagi jeśli zaczynasz jako pierwszy niż jako drugi. Przewaga ta jest mniejsza na niższych poziomach gry.
  • Nie ma obecnie planu na wprowadzenie maksymalnego limitu zbroi bohaterów.
  • Smoki pierwotnie miały współgrać z stronnikiem, który jakoś wchodziłby w interakcje z nimi, ale nigdy nie trafił on do gry.
  • Smoki są fantastycznymi i znaczącymi postaciami Warcrafta i zasługują na bycie wyjątkowymi
  • Rasy kart są fajne i może zobaczymy w przyszłości więcej z nich
  • Są zadowoleni z sposobu w jaki działają Piraci, nie każda rasa ma działać jak Murloki
  • Limit dziewięciu talii ma za zadania utrzymanie wszystkiego w ryzach i łatwe zarządzanie oraz sprawienie namacalnego wrażenia w grze

Tryb przygód

  • Struktura przygód jest ciągle w opracowaniu.
  • Nagrodami za przygody będą karty (około 20-30 nowych) i doświadczanie przygody samej w sobie.
  • Przygody będą rozgrywane przeciwko komputerowi.
  • Nie ma obecnie planów na stworzenie trybu kooperacji między graczami w przygodach.
  • Zespół pracuje ciężko nad tym aby nowe karty były zrównoważone oraz ciekawe jednocześnie bez zbyt dużej mocy.

 

Pełny wywiad przetłumaczony na język polski: 

Hamilton Chu, Dyrektor wykonawczy Hearthstone ostatnio udzielił wywiadu w Chinach gdzie powiedział, że będą dostępni nowi bohaterowie za prawdziwe pieniądze. Czy są jakiekolwiek plany aby bohaterowie byli dostępni zarówno za złoto jak i prawdziwe pieniądze?
Ben BrodeBen: Jesteśmy dokładnie na początku rozmów o tego typu rzeczach, w zasadzie zaraz na początku, więc nie mamy żadnych dokładnych informacji jeszcze.

Jak się czujecie odnośnie tempa w jakim nagradzacie graczy? Czy są jakieś plany na zwiększenie nagród na dzień aby dać graczom więcej zachęty do grania poza robieniem dziennych zadań?
Ben: Tempo w jakim nagradzamy graczy jest różne w zależności od tego jakim rodzajem gracza jesteś. Jeśli jesteś typem gracza, który gra kilka gier dziennie to tempo jest bardzo dobre. Dostajesz zadanie dzienne i złoto za wygrywanie rozgrywek. Dostajesz pakiet prawie każdego dnia lub jakoś tak. Jeśli jesteś graczem, który gra cały dzień możesz dostawać mniej złota na godzinę gry, ale patrzymy na to jako zachętę i nagrodę dla ludzi aby przychodzili i grali w Hearthstone każdego dnia, a jeśli chcesz super hardkorowe nagrody – możesz je zdobyć na Arenie.
Eric: I w rzeczywistości na wiele sposobów widzimy największą nagrodę grania w Hearthstone jako granie w Hearthstone. To fajna gra do gry i z pewnością złoto jest świetnym sposobem na zdobywanie pakietów i tego typu rzeczy, ale samo granie w grę też jest bardzo fajne.

Więc co z sytuacją, gdy wygrywasz swoje 40 złota z dziennego zadania i wygrywasz 30 rozgrywek po czym docierasz do dziennego limitu złota (100 złota to maksymalna ilość jaką możesz zdobyć każdego dnia za zadania dzienne i wygrywanie gier przyp. red). Nie masz wystarczającej ilości złota, żeby wejść na Arenę i musisz czekać do następnego dnia. Czy rozważacie zmianę tego tak aby móc zarabiać 110 złota z wygrywania rozgrywek lub 50 złota z dziennych zadań?
Ben: Powiem Ci, że limit 100 złota nie był zamierzony jako coś do czego większość graczy dojdzie, umieściliśmy go po to aby zwalczyć niektóre rzeczy robione przez graczy oszukujących system. Wybraliśmy liczbę przez patrzenie na to ile złota ludzie zarabiali i ten limit powinien dotknąć realnie bardzo mało graczy. To rodzaj rzeczy, która umieściliśmy aby uchronić Cię od grania areny każdego dnia, a 100 to też łatwa liczba do zapamiętania.
Eric: Nie mamy żadnych planów w tej chwili aby zmieniać nagrody w złocie. Gracze zdobywają karty w całkiem dobrym tempie, a jeśli chcesz iść na arenę zapewne masz jakieś złoto z poprzedniej rundy, które możesz dołożyć do złota jakie zarobiłeś z swoich dziennych zadań i z wygranych.
Ben: Dodatkowo zrobienie 30 wygranych i jeszcze rundy na arenie to wiele godzin gry!

Kiedyś w World of Warcraft patch 5.3 zostały wyciągnięte informacje o nowym wierzchowcu i osiągnięciu dla zdobycia Hearthsteed, a potem w czasie alpha testów wyciągnęliśmy informacje, że wierzchowiec ma być nagrodą z zadania. Czy macie jakiekolwiek informacje o Hearthsteed czy musimy czekać?
Ben: Nie mamy żadnych informacji w tej chwili odnośnie Hearthsteed, ale śledźcie je bo może wkrótce jakieś będziemy mieli
Ugh. Przeklęte Blizzardowe „wkrótce” (Blizzard często informuje graczy o tym, że coś będzie „wkrótce” po czym często okazuje się, że trwa to miesiące albo nawet lata przyp. red)
Eric: Nie, serio, prawdziwe wkrótce! Nie Blizzardowe wkrótce.
Więc marzec, ale raczej maj. Brzmi dobrze!
Śmiechy.

Osiągnięcia! Ludzie czekają od bardzo dawna na nie i niejako są one już w grze, ale nie ma dla nich interfejsu. Czy będziecie je nazywać osiągnięciami w grze czy będzie trzymać się określenia zadania?
Ben: Dawno, dawno temu, naszą wersją osiągnięć byłyby zadania i celem było dawanie Ci złota za każde ukończone zadania. Było sporo zapytań o osiągnięcia w tradycyjnym stylu gdzie nagradzają one punkty i ciągle patrzy na to jak to będzie współgrało z grą i czy jest to właściwa rzecz dla Hearthstone. Nie mamy nic do ogłoszenia odnośnie osiągnięć na tą chwilę.

Projektowanie gry

Powiedzieliście na Blizzconie, że istnieje drobna przewaga w zaczynaniu jako pierwszy w porównaniu z zaczynaniem jako drugi. Czy to jest ciągle prawda i czy są jakieś starcia, które zasadniczo różnią się od mediany?
Elite Tauren ChieftainEric: To ciągle prawda. W zasadzie wydaje mi się, że obecnie dla każdej klasy istnieje mała przewaga w startowaniu jako pierwszy na każdym poziomie.
Ben: Około 3% lepiej jest być pierwszym niż drugim. Na niższych poziomach jest jeszcze troszkę lepiej startować pierwszym.
Eric: I skoro to powiedzieliśmy to czy są takie talie, zbudowane w koło startowania jako drugi i które mogą mieć drobną przewagę gdy zaczynają jako drugie? Tak, jest tak z pewnością, ale wyobrażam sobie, że przewaga z startowania jako drugi w tych taliach to mniej niż 1%.

Powiedzieliście kiedyś, że jesteście zadowoleni z obecnego zestawu mechaniki gry i że jest sporo miejsca na nowe fajne rzeczy bez dodawania nowej mechaniki. Czy są jakieś mechaniki, które rozważacie dodać do gry lub czy rozważaliście mechanikę Prowokacji czarów?
Ben: Jest sporo rzeczy, które możemy zrobić z obecną mechaniką gry i dodatkowo możemy ją również rozbudować o naprawdę pokręcone rzeczy. Możemy robić nowe keywordy, nowe efekty kart, możemy dodawać nowe komponenty do gry. To jedna z najlepszych rzeczy w tego typu grze. Nie chce Ci mówić o żadnych konkretnych mechanikach jakich dodanie możemy rozważać w dodatkach i przygodach, ale zdecydowanie istnieje wiele rzeczy, które możemy zrobić.

Co powiecie na zaimplementowanie maksymalnego limitu zbroi jaką bohater może mieć?
Ben: Nie mamy żadnych planów co do tego w tej chwili.
Eric: Będziemy dalej patrzyli uważnie na meta grę (meta gra to potoczne określenie najwyższego poziomu gry, najlepszych talii stosowanych przez najlepszych graczy przyp red.) i z tygodnia na tydzień, z dnia na dzień są zawsze inni bohaterowie na szczycie, więc jeśli coś się zmienia z meta i staje się to problemem to jest to coś o czym możemy porozmawiać. W tej chwili meta po prostu skacze w koło po całej sali (więc nie ma żadnych większych problemów).

Niektóre karty mają rasy, jak smoki, ale nie ma żadnej interaktywności z tymi rasami tak jak ma to miejsce w przypadku Murloków. Czy są jakieś plany dodania współzależności czy było to zrobione na pokaz?
kobold geomancerEric: Smoki zostały zrobione zdecydowanie dla smaku. Aby dać Ci trochę wglądu w tworzenie, parę lat temu rozmawialiśmy o dodaniu tego kolesia, który wchodziłby w interakcje ze smokami, ale nigdy nie dostał się do finalnej wersji. W zasadzie zachowaliśmy je bo smoki są takimi niesamowitymi i fajnymi postaciami z Warcrafta, które czuliśmy że potrzebują być oznaczone jako smoki. Możliwe, że zrobimy coś z tym w przyszłości, ale nie mamy pojęcia kiedy.
Ben: Jedną z fajnych rzeczy w tej grze jest to, że możemy się cofnąć i dodać te określenia do różnych stworzeń. Powiedzmy, że chcemy stworzyć rozszerzenie z Koboldami w przyszłości i chcielibyśmy oznaczyć Kobold Geomanta jako Kobolda i on wchodziłby w interakcje z Koboldami w jakiś sposób, więc jest to serio super.
Eric: Żeby tylko coś wyjaśnić, Ben, nie sądzę żebyśmy mieli kiedyś zrobić rozszerzenie z Koboldami
Ben: Mamy zamiar zrobić dodatek związany z całym doświadczaniem pierwszego poziomu! (sarkazm, nawiązanie do potworów, które trzeba zabijać w World of Warcraft na niskich poziomach, jednymi z nich są właśnie Koboldy przyp. red)

Pozostając przy rasach kart czy jesteście zadowoleni z miejsca w jakim znaleźli się obecnie Piraci? W zasadzie nie mają oni takiego samego poziomu kombinacji jak Murloki.
Eric: Myślę, że jest bardzo prawdopodobne, że dodamy więcej rzeczy dla wszystkich ras w przyszłości, ale z drugiej strony czujemy, że nie muszą oni działać w ten sam sposób. Murloki czują, że muszą się trzymać razem i być rojem, podczas gdy myśląc o Piratach nie myślisz o nich jak o wielkiej zgrai. Więc jeśli mam ochotę pograć talią z Piratami mogę użyć kilku z nich razem, ale nie są oni taką zwartą jednostką. Więc gdy patrzymy na te różne grupy ras czujemy, że nie potrzebują one tej samej aury.
Ben: Racja!

Czy są jakieś plany na przerobienie odgłosów Anduin Wrynn (kapłan) w Postaci Cienia? „Spali Cię światłość” (okrzyk jaki wydaje Anduin) jakoś nie bardzo pasuje.
shadowformBen: Nie mamy żadnych planów, ale myślę, że to świetny pomysł i zdecydowanie możemy się jemu przyjrzeć.

Gracze są czasami sfrustrowani tym, że nie mogą mieć więcej niż 9 talii. Czy są plany aby dać graczom więcej niż 9 miejsc?
Eric: Gdy zaczynaliśmy tworzyć tę grę chcieliśmy aby miała ona naprawdę fizyczne odczucie gry. To doprowadziło do pudełka i do tego że wszystko wydaje się takie fizyczne, ale doprowadziło też do zbudowania niektórych elementów interfejsu graficznego w specyficzny fizyczny sposób. Na przykład w tej chwili mamy zestaw dziewięciu talii w bardzo fizyczny sposób i jest dla nas możliwe aby zmienić to w przyszłości i rozmawialiśmy o tym, ale wiążą się z tym też wyzwania. Ciągle chcemy aby to odczucie fizyczności, namacalności było obecne i aby talie były odczuwalne jak solidne kawałki interfejsu.
Ben: Jednym z ważnych powodów dla których ustawiliśmy ten limit na takim poziomie było to że chcieliśmy stworzyć menadżera kolekcji, który nie straszyłby graczy. Budowanie talii jest jedną z najtrudniejszych części grania w gry karciane, więc chcieliśmy jak najmocniej usunąć złożoność i ukierunkować zabawę z taliami i dać Ci do tego narzędzia. Jedną z rzeczy, która szybko wymknęła się spod kontroli był fakt, że gracze zaczęli szybko budować wiele talii i zapominali, które były jakie. Umieściliśmy limit 9 talii aby utrzymać je w ryzach zarządzania i zrozumienia. Z pewnością możemy dodać więcej miejsc na talie w przyszłości, ale to był powód dla którego zaczęliśmy z limitem dziewięciu tali.
Eric: Tak, wyobraź sobie gdybyś miał 50 talii i szukał tej jednej, byłoby to bardzo trudne. Będąc szczerym jest też coś fajnego w postawie – hej potrzebuje miejsce na talie, a nie grałem tą jedną od jakiegoś czasu więc wywalmy ją i spróbujmy czegoś nowego. Z pewnością są inne powody, ale jest w tym też coś z zabawy.

Tryb przygód

malygosCzy będą jakieś limity odnośnie tego ile razy będziesz mógł grać w przygodę czy będziemy mogli grać ją w kółko?
Ben: Ciągle pracujemy nad strukturą przygód i nie wiemy jak będą wyglądały na końcu.

Czy są jakieś niezapowiedziane jeszcze nagrody za przygody poza kartami?
Eric: Myślę, że wielką nagrodą, której się możesz spodziewać są karty. To będzie najważniejsza rzecz dla graczy, zmieni całe środowisko, arenę, wszystkie takie rzeczy. Dostajesz też zabawę w przygodzie. Nie wszystkie z tych rzeczy są obmyślane na zasadzie tego jaką nagrodę z nich dostaje gracz, ale raczej na zasadzie tego aby były super fajne do grania.
Ben: I te karty, które dodamy z dwadzieścia do trzydziestu będą super do zabawy.

Czy będą wśród nich jakieś karty dla klasy?
Eric: Tak, myślę że zobaczymy jakieś karty klasowe.
Ben: Karty klasowe!

Czy przygody będą w 100% przeciwko komputerowi czy będzie w nich zawarty też czynnik ludzki?
Ben: Przygody same w sobie będą wyłącznie przeciwko komputerowi. Ludzki czynnik pojawia się gdy grasz w trybie pojedynku czy na arenie.

Czy są plany wprowadzenia kooperacyjnych przygód (typu dwóch graczy przeciwko wyzwaniu przyp. red)
Ben: Nie w tej chwili.

Skąd będziecie mieli pewność, że karty z przygód będą odpowiednio zrównoważone i jeśli zajdzie potrzeba kiedy zobaczymy jakieś poprawki i patche aby zajęły się tymi problemami?
Eric: Jeśli zrobimy wszystko tak jakbyśmy chcieli zrobić wszystko będzie idealnie wyważone kiedy wejdą one do gry i nie będzie potrzeby zmieniania ich. Oczywiście jeśli zmiany będą musiały być wprowadzone z pewnością je wprowadzimy.
Ben: Mamy naprawdę fantastycznych ludzi pracujących nad równowagą i testują oni nie tylko wszystkie nowe karty, ale to jak karty wchodzą w reakcje z aktualnymi dominującymi taliami i patrzymy jak będą one używane w nowych taliach, o których nikt jeszcze nie pomyślał. Mamy nadzieje, że uda nam się wprowadzić karty, które będą ekscytujące i nie skończą jako zdegenerowane.

Regiony gry

Było zapowiedziane, że będziemy mogli grać w innych regionach dzięki Globalnej Grze Battle.net. Kiedy możemy się tego spodziewać?
Eric: Tak, mamy w planach mieć to gotowe na premierę.

Więc będziemy mogli grać w innych regionach to super, ale dlaczego nie możemy po prostu grać globalnie? Opóźnienia i lag nie są znaczącym czynnikiem w karciankach.
Ben: W zasadzie nie chodzi o problemy z opóźnieniem, to kwestia tego jak Battle.net działa, więc w tej chwili to nie jest możliwe i nie ma planów na tą chwilę aby to zmieniać.

Esport

Hamilton Chu powiedział, że obecnie nie pracujecie nad trybem widza. Widzieliśmy wiele turniejów na żywo, które mogłyby skorzystać wielce z klienta widza i dalej poprawiłyby Hearthstone jako sport. Jaki jest plan na tryb widza abyśmy mogli zacząć tworzyć wydarzenia online o lepszej jakości takie jak Blizzcon.
blizzcon turniejEric: Tryb widza jest czymś co jest bardzo ważne dla nas, ale dużo ważniejszym obecnie jest wypuszczenie gry i dopracowanie tych ostatnich szczegółów na premierę oraz wypuszczenie gry na iPada.
Ben: To jest bardzo wysoko na naszej liście

Czy są plany wstawienia trybu turniejowego w samą grę? Może gracze mogliby się zapisywać na turnieje PUG (pickup group – tryb, w którym kilka losowych osób zgłasza się razem do wykonania jakiegoś zadania, albo współzawodniczenia o coś przyp. red) ?
Eric: W tej chwili przyglądamy się scenie turniejowej i jej rozwojowi i to bardzo ekscytujące, że ona powstała. Oczekuje tego, że w pewnym momencie zaangażujemy się w to, po prostu jeszcze nie teraz. Więc nie ma jeszcze planów na umieszczenie czegoś takiego, ale zdecydowanie jesteśmy bardzo zainteresowani i poświęcamy wiele uwagi temu co dzieje się obecnie w turniejach i na poziomie esportu.
Ben: I nawet jeśli w tej chwili nie planujemy umieszczać tego w grze, turnieje i tego typu rzeczy, które już działają i mają miejsce informują nas o rzeczach, które będą ważne gdy już w nie wejdziemy.

Premiera Hearthstone

Co zostało do zrobienia przed premierą?
Eric: Nasz plan to umieścić opcje ponownego połączenia, gdy zostaniesz rozłączony w grze abyś mógł szybko wrócić do gry i nie przegrać. (potocznie reconnect – przyp. red)
Ben: Pracujemy też na rewersami kart za rankingi i złotymi bohaterami.
Eric: No i pewnie ludzie się ucieszą, że pracujemy nad bugiem zamieniającym miejsca stronników. (sytuacja, w której grasz stronnika, a on ląduje w zupełnie innym miejscu i potem zamienia się ciągle – przyp red.)

Twórcy ze społeczności

Niektórzy ludzie ze społeczności Hearthstone tworzą niesamowite aplikacje w koło samej gry i mają sporo pracy z ręcznym wklepywaniem danych. Czy jest jakiś plan na stworzenie platformy z API dla społeczności na wzór tej z World of Warcraft?
Ben: W tej chwili nie mamy planów odnośnie tego, ale fakt, że padło to pytanie jest bardzo pożyteczny. Będziemy słuchać tego typu życzeń i zobaczymy czy jest coś czemu możemy nadać priorytet.
Eric: Jedną z fajnych rzeczy dla nas, jest fakt, że gdy w końcu gra wyjdzie będziemy mogli zacząć skupiać się na tych wszystkich życzeniach, o których wszyscy gadają i rozpracować, które z nich będą miały pierwszeństwo w dostaniu się do gry.

 

Mamy nadzieje, że wywiad czytało Ci się tak samo dobrze jak nam go tłumaczyło ;) Jeśli widzisz jakieś błędy to pisz śmiało w komentarzu :)

Widać, że Hearthstone jest grą z bardzo szeroką przyszłością i wieloma możliwościami. Wystarczy popatrzeć jak wyglądał World of Warcraft w pierwotnej wersji, a jak wygląda dzisiaj i jak wiele ciekawych opcji doszło do niego. Jeśli Hearthstone pójdzie tą samą drogą to możemy spodziewać się gry, która będzie cieszyć się popularnością przez długie lata.

Author: hearthstone

Share This Post On

4 komentarze

  1. Jutro przeczytam całość dzisiaj tylko to podsumowanie zdążyłem. Ciekawie czy nagrody za rankingi tylko za postacie na poziomie legendy czy niżej też będą.

  2. Nie mogę zalogować się na stronie. Na forum jestem zalogowany a na stronie mówi mi że złe hasło.
    Ten post też jest zarazem testem, czy pojawi się na stronie w komentarzach :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kolejny wywiad z Ben Brode o rozwoju Hearthstone | HSArena.pl - Hearthstone wiadomości, arena, poradniki, Hearthstone po Polsku - […] co przedstawiliśmy Ci wywiad z głównym projektantem: Eric Dodds i starszym projektantem gier: Ben Brode, a już mamy kolejny, tym…
  2. Blizzard odpowiada na zarzuty gracza | HSArena.pl - Hearthstone wiadomości, arena, poradniki, Hearthstone po Polsku - […] o wszystkim od samych twórców to polecamy te dwa wywiady z nimi, w pełni po Polsku – Wywiad z…
  3. Złote portrety bohaterów | HSArena.pl - Hearthstone wiadomości, arena, poradniki, Hearthstone po Polsku - […] z zapowiedziami Blizzarda, które można było przeczytać w wywiadach z twórcami gry - Wywiad z twórcami Eric Dodds i…

Submit a Comment